E. 1985/8, K. 1986/27 Sayılı ve 26.11.1986 Tarihli Karar
“kişinin sahip olduğu, dokunulmaz, vazgeçilmez, devredilemez temel hak ve özgürlüklerin özüne dokunup, tümüyle kullanılmaz hale getiren kısıtlamalar, demokratik toplum düzeninin gerekleriyle uyum içinde sayılamaz."
*Sigara yasal bir üründür.
*O derece legal'dir ki Devlet dahi düne kadar REEL sigara imalatı ve satışı yapıyordu. 22.2.2008 de de 1 milyar 720 bir dolara Tekel özelleştirildi.
ÖZELLEŞTİRİLDİ..., imalat ve satışı'ndan VAZGEÇİLMEDİ, MEN EDİLMEDİ...
*Sigara alıcısı tarafından yüksek oranda vergisi de ödenmek marifetiyle temin edilen bir üründür.
Özel Tüketim Vergisi (ÖTV), belirli mal ve ürünler üzerinden maktu veya oransal olarak alınan bir harcama vergisidir. İlk olarak Avrupa Birliği ile uyum çerçevesinda yaoulan kanunu değişiklikleriyle gündeme gelmiş ve yine aynı amaçla 2002 yılında 4760 kanun sayısı ile kabul edilmiştir. Avrupa Birliğinin bu vergiyi uygulamasındaki amaç gelir elde etmekten ziyade sosyal fayda sağlamaktır, üzerine ÖTV konulan mallar genellikle lüks (mücevher, kürk vb.), sağlığa zararlı (alkol, sigara vb.), çevreye zararlı (benzin, fuel oil vb.) mallar olmakla beraber ülkemizde traş köpüğü gibi temel tüketim mallarından dahi alınmaktadır.
KDV gibi aynı malın her el değiştirmesinde ÖTV doğmaz. Malın ithal edilmesi veya üretilen malın ilk alıcısına teslimi nedeniyle ÖTV doğar. Motorlu taşıtlarda ise nihai tüketici adına ilk ÖTV ödemek gerekir. Verginin mükellefi ithalatçılar ve ilk satıcılar olmaktadır.
ÖTV aslında, 1950'li yıllardan başlayarak uzun yıllar uygulanan 'İstihsal Vergisi'nden başka bir şey değildir.(Kaynak:Vikipedi) *Yasal olarak imalatı, ithalatı(buraya kadar sorun yok),
satışı yapılan, ÖTV kapsamına alınarak kullanıcısından 'SOSYAL FAYDA' sağlanan, (e burda da sorun yok,)
sigara..., bu bedeller ödendikten, faydalarda sağlandıktan sonra "KULLANILAMAZ" hale geliveriyor.
*Sigara kullanmak bir tercih'tir, seçimdir...Üstelik yasal ve piyasada mevcut ürünler arasından yapılan bir seçim...
*Sigara kullanımı.., mecburi sosyal ortamlar ve alanlarda yasaklanmalı, buna tepki ve itiraz insani olarak mümkün değil.
Ancak, mecburi sosyal alanlar; yegane olarak sigara içmeyenlerin istifadesine ve hizmetine sunulmuş ve sigara içenlerce kerhen ve keyfen uğranılmış alanlar değildir.
***TÜTÜN MAMULLERİNİN ZARARLARININ ÖNLENMESİNE DAİR KANUN ismi kanunun lafzına tamamen aykırı.
Tütün mamüllerinin kullandırılmamasına dair kanun gibi bir ismi olabilir, mantıken...
Ama böyle olursa 'tütün mamüllerinin' de kullanımının kanuna aykırılığını da kabul etmek, bu mamülleri raflardan külliyen indirmek gerekir.
***Sigaradan zarar görmek, pasif içicilik ve sonuçları ne kadar gerçek ise sigara içenlerin varlığı da kamu maliyesi ve anayasal bakımdan o kadar anlamlı ve gerçektir.
Kanun diğer kanunlarla desteklenebilirdi. 4 aylık ve 18 aylık geçiş süresinin sosyal ve insani anlamı olmalı idi. Sigara bağımlılığından vazgeçmek isteyen insanlar bu konuda sağlık kuruluşlarına müracaatlarında, bırakma sürecini destekleyici biorezans, nikotin aparatlar, hipnoz, psikolojik destek, zyban gibi terke faydalı ilaçları temininde
Devlet tarafından gözetilmeli idi.
Lokanta, kahvehane, birahane, kafeteryaların hedef kitlesini belirleme özgürlükleri olabilirdi. Ki hedef kitle de yasal bir ürünü vergisini de ödemek suretiyle temin eden ve kullanan insanlardan oluşuyor.
‘‘Sabahtan beri kaç sigara içtim?’ sorun ne kadar nazik ama yanıt vermek ne kadar zor. Bugün, May, başından sonuna kadar sigara içme günü ve sabahtan beri yirmiden fazla sigara içtim. Kendimi bildim bileli, sigara benim için vazgeçilmez bir ihtiyaç değil de bir keyiftir, onun için sigara içmediğim tek gün geçmedi. Ama suçlu sensin, bu ‘vadide’ kendi başına olmasaydım, asla sigara içmezdim. Ama kendi başına olmak istemiyorum.’
Cibran Halil Cibran
Sigara ile Savaşanlar Vakfı Başkan Yardımcısı Kıyas Güngör son dönemde sigara üreticilerin yeni taktiğinin ise kısa ve yoğunlaşmış sigaralar olduğunu öne sürdü. Sigara lobisi tarafından ilk kez Türkiye'de uygulanan bu yönteme dava açtıklarını belirten Güngör, "Sadece bizde kobay olarak deneniyor. Tat verici ve zehirli kimyasallar bu sigarada artırıldı. Ceplerini böyle dolduruyorlar. Bir yılda 30 milyar dolar kaybımız var" diye konuştu.
Milletvekili kültürel değerimiz sigaraya sahip çıktı (!)
Artık 19 Temmuz 2009’a şafak sayıyoruz. Tütün ürünlerinin kapalı mekanlarda kullanımının yasaklanacağı gündür bu gün. Tam bir sene sonra bunu, “I. Pasif İçicilikten Kurtuluş Günü” olarak kutlayacağız.
Bunun için ciddi çabalar harcandı ve sigara lobisinin hala kapalı mekanda çok etkin (!) havalandırma sistemleri söylemlerini çaresizce sürdürmesi bana garip bir mutluluk veriyor. Yine de bunlar son can çekişmeler diyemeyiz.
Geçtiğimiz hafta traji-komik bir olay yaşadım. Sevgili Elif Dağlı ve dostumuz Murat Güner ile sahilde çok bilinen bir Cafe’de buluştuk. Çoktandır gelmemiştim buraya. Bir yandan keyifle çok tahıllı ekmek, peynir, üzüm, salata, limonata menümüzü yerken geçen hafta bahsettiğim şikayet mektubumuzu gözden geçirip düzeltmeler yapıyoruz. Konuyla ilgili Valilik ve Bakanlık düzeyinde gerçekleştirilen yasa-uygulama müzakere toplantılarının dedikodularını da yaptığımızı itiraf edeyim.
Derken uzuuun selvi boylu, en makbulünden (!) aşırı zayıf, yaşına hiç yakışmayan, siyah, kolsuz, diz altı, dar, iş kadını elbisesi içinde çok genç bir hanım, elinde yanlış etiketlenmiş 3-4 tane sigara paketi aksesuarı ile yanımıza yaklaştı. Bu, onun en talihsiz anıdır.
Öğretilmişce, “İyi akşamlar, sigara kullanıyor musunuz?” diye sordu.
Kullanmıyoruz (hatta kullananlara yardımcı olmaya çalışıyoruz) cevabımız kendisini yıldırmadığı gibi potansiyel market zerrecikleri keşfetmiş olmanın zevkiyle gülümsedi.
Tabii ki kullanmaya başlamamak lazımmış ama az olmak kaydıyla kaliteli ürünleri kullanmak insan sağlığı açısından tehlikeli değilmiş. Bak, bak, bak… Vah, vah, vah…
Size ürünlerimizi tanıtmak istiyorum dedi.
Kullanmıyoruz ama tanıtmaya kararlı.
“Ürünümüzün içinde sadece %... oranında …. mevcut olup çift filtre sistemi ile …”
Elif Hanım’da dayanacak hal kalmadı. Siz şu anda sigara reklamı yapıyorsunuz yani suç işliyorsunuz, insanları sigara kullanmaya teşvik edemezsiniz deyiverdi.
Bilgilendirilmiş kızımızdan pat diye cevap geldi, “Hayır efendim, reklam yapmıyorum. Yetişkinlere kaliteli ürün tanıtımı yapıyorum”.
Tam adamına söyledin denir buna.
Sesler yükseldi, kızımız sürekli savunmada. Müdür geldi; haberli olduğunu, tanıtıma (!) izin vermekle para kazandığını, yasağın 19 Temmuz’da başlayacağını (ne alakaysa) kuzu kuzu anlattı, işletmesini savunurken. Cezaları duyunca biz de mağduruz dedi. Güldüm…
Kaliteli, sağlığa zararlı olmayan sigara ürünü tanıtıcısı kızımız British American Tobacco Türkiye personeli olduğunu söyledi. Çok merak ettim, acaba kendisi sigara kullanıcısı mıdır yoksa başkalarını zehirlemek adına da olsa para kazanma peşinde midir? Vicdanım, kızın da kullanıcı/mağdur olması gerektiğini söylüyor. Aksi halde bu kadarı da artık insanlık dışıdır gibi bir durum söz konusu. Buna profesyonellik denmiyor, suç işlemek deniyor.
Burada aklınıza şu soru takılmalı. Bu suçu işleyen tek başına reklamı yaptıran üretici firma mı, yoksa işletme sahibi de bu suça iştirak mi etmekteyi biliyoruz. Her ikisi de. Peki, ya elinde sigara paketleri ile reklam yapan kız da mı suçlu? Evet, o da suçlu. Firmanın sigara reklamı yapması para cezası gerektiriyor. Bu işi kaçak yaparım yakalanana kadar yaptığım reklam yanıma kar kalır, cezayı öderim zihniyeti çok bariz de, peki, genci suçta kullanmanın cezası nedir? Bence firmalar ve yürütmeden sorumlu Bakanlar Kurulu buna da kafa yormaya başlasalar iyi olur.
Kız yavaştan ve kıyıdan yok olurken Müdür hemen bu tanıtımları durduracağına söz verdi, biz de kalktık.
Tam BATT web sitesini şikayet yazımızı görüşürken, bir kere daha yasakların nasıl yöntemlerle delindiğini, koca firmanın suç işlemeyi bile göze aldığını gördük. Bu nasıl ve neye rağmen bir savaştır. Burada bir paradoks mevcut. Tüketicinin insan olduğu bir pazarda insana karşı bir savaş. İnsan senin müşterinse, onu yaşatmalı, geliştirmelisin ki sana ciro olarak geri dönsün ezberimize karşı “nasılsa ürüyorlar, tohumuna para mı saydık” zihniyeti.
Kanım dondu… Yazdıkça çileden çıkıyorum diye düşündüm. Yanılmışım, daha çekecek üst düzey çilelerim de varmış.
Ertesi gün, gazetede okudum. Elif Hanım ile haberleştik. Meğerse, aklı selimlik açısından bizim “kaliteli, sağlığa zararlı olmayan sigara ürünü tanıtıcısı” kızımız ile “koltuk ve kürsü sahibi edilen, insanımızı korumakla, geliştirmekle görevli” milletvekilimiz arasında hiçbir fark yokmuş.
AKP İstanbul Milletvekili Alev Dedegil de yasak yerine organik sigara imalatını savundu kürsüden. "Sigaranın içine hiç bir kimyasal madde koyma, üstüne de 'sigara öldürür' yazısı yerine, 'şu tarihe kadar tüketilmesi şarttır' yazısını koy. Zaten kişi tüketmese de kurtlandığını görecek ve o sigarayı atacaktır. Kurtlu elmayı, küflenmiş yoğurdu yiyor musun? Yemiyorsun...”
Bu mesajdan benim anladığım, “sigarayı satın al, üreticiye ciro, Devlet’e vergi olsun da ister kullan öl, ister kullanma çöpe at”.
Bir milletvekilinin bunu yapmaya hakkı olmadığını düşünüyorum. Bir milletvekilinin daha ciddi araştırma yapıp öyle konuşması gerektiğine inanıyorum. Ya da bizzat kendi araştırmadıysa, acaba danışman(lar)ı kendisini nasıl ikna edebildi merak ediyorum.
Alev Dedegil, cinsel taciz suçunun cezası ağarlaştırılmalıdır, mecliste kadın-erkek arasında fırsat eşitliği komisyonu kurulmalıdır, yükseköğrenim görenlerin, yükseköğretim hizmetlerinden kanunda açıkça yazılı olmayan bir sebeple (türban gibi) mahrum bırakılamayacağına ilişkin düzenleme yapılmasına dair kanun tekliflerine imza atmış bir kişi.
Bir yandan cinsel taciz suçunun cezası arttırılmalıdır da diğer yandan insanların özgürce (her yerde) sigara içme hakkı nasıl vardır. Bu, ne tür bir garip ikilem.
Bu da böylesi bir pazarlama yöntemi işte. Milletvekili düzeyinde dile getirilince çileden çıktım.
Etkin havalandırma sözü verdik başaramadık, o zaman organik sigara verelim…
Organik sigara da istemiyoruz kardeşim. O da öldürücü, o da bağımlılık yapıcı…
Bu da sökmeyince bir sonraki söylemleri ne olacak diye merak etmeyin. Ben söyleyeyim; 2008 yılında The Guardian gazetesi Türkiye’de sigara yasaklarının uygulanmaya başlamasıyla birlikte kültür şoku yaşanacağını yazmıştı. Sigara kültürümüzün bir parçasıymış.
Buna da verecek güzel cevaplarımız var tabii ama yine de insanımızı bu kadar aptal yerine koymayı denemeyeceklerini ummak istiyorum.
Yoksa, sigara kansere yol açtığı gibi insanı aptal da mı ediyor…
™ Hukuki NET 2002-2022 - Ulusal ve uluslararası Hukuk Sitesi ⚖️ olma özelliği ile gerek avukat, gerek diğer hukukçu arkadaş ve gerekse vatandaşlara ev sahipliği yapan, eğitim ve bilimsel alışveriş yapma amaçlı bir "Hukuk Rehberi" dir.
Davalar
Hukuki Net; sürekli yenilenen faydalı güncel içeriği ile zamanın hukuk dallarına göre kategorize edilmiş çeşitli mevzuat (Ceza kanunu, İş kanunu, Borçlar yasası gibi), emsal mahkeme kararları, yargıtay kararları, emsal danıştay ve anayasa mahkemesi kararları ile hukuksal makale, kanun, hukuki forum, hukuk sözlüğü, hukuk programları, meslektaş ilanları, avukatlar için kolay hesaplama araçları, Anayasa Mahkemesi, Danıştay, benzer Yargıtay kararı ve Mahkemeler tarafından örnek davalar ile ilgili gerekçeli kararlar, * davası dilekçe örnekleri yasal haberler ve hukuk siteleri dizini 🕸 bulunan bir hukuk bilgi bankası sistemidir.
Avukatlar
Yararı nedir?
📝 Hukukçular için mesleki danışma (Üstad ve meslektaşlar arası paylaşım), dayanışma ve bakalorya fonksiyonu olan site; "Önleyici hukuk" veya "Dava hukuku" nedeni ile doğan veya yeni doğacak anlaşmazlıklar ile içtihat hukuku kaynağı olan Yargı ve Yargılamayı tartışmak, davalar ve ihtilaflar için yararlı çözüm yolları üretmek ve hukuksal konularda özellikle nerede, nasıl, neden soruları üzerinde soru cevap yorumlar, tartışma paylaşma yorumlama yöntemi ile sebep sonuç ilişkisi kurarak 💬, Mahkemelerin dava yükünü hafifletmeyi de amaçlayan suigeneris (kendine özgü) hukuk laboratuarı özellikleri bulunan bir hukuki kalkınma hedefli bilgi dağarcığıdır.
® Hukuki Net internette ve Türk hukukunda bir marka olmakla birlikte ticaret veya iş amaçlı bir site olmayıp, herhangi bir ticari kurum, kuruluş, bilgisayar programı firması, banka vb. kişi veya herhangi politik veyahut siyasi bir kuruluş tarafından desteklenmemekte, finans kaynağı reklam ve ekseriyetle site yönetimi olan Adalet sistemine adanmış bir servistir.
🆓 Hukuki.net halk için ücretsiz ve açık kaynak nitelikli bir hukuk sitesi olup, gayri resmi vatandaş bilgilendirme portalı işlevi görmektedir. Genel muhteviyat olarak kanun, yönetmelik, Emsal Anayasa mahkemesi, Danıştay ve Yargıtay kararı gibi hukuki mevzuat içermekle birlikte avukat ve uzman kişilere özel yorumlar da içeren sitenin tüm hakları saklı olup, 🕲 telif hakkı içeren içeriği izinsiz yayınlanamaz, kopyalanamaz. (Herhangi bir hususu sitene alıntı kuralları çerçevesinde kopyalamak için sitene ekle için izin bağlantısı.)
™ Marka tescili, Patent ve Fikri mülkiyet hakları nasıl korunuyor?
Hukuki.Net’in Telif Hakları ve 2014-2022 yılları arası Marka Tescil Koruması Levent Patent tarafından sağlanmaktadır.
♾️ Makine donanım yapı ve yazılım özellikleri nedir?
Hukuki.Net olarak dedicated hosting serveri bilfiil yoğun trafiği yönetebilen CubeCDN, vmware esx server, hyperv, virtual server (sanal sunucu), Sql express ve cloud hosting teknolojisi kullanmaktadır. Web yazılımı yönünden ise content management (içerik yönetimi) büyük kısmı itibari ile vb olup, wordress ve benzeri çeşitli kodlarla oluşturulan bölümleri de vardır.
Hangi Diller kullanılıyor?
Anadil: 🇹🇷 Türkçe. 🌐 Yabancı dil tercüme: Masaüstü sürümünde geçerli olmak üzere; İngilizce, Almanca, Fransızca, İtalyanca, İspanyolca, Hintçe, Rusça ve Arapça. (Bu yabancı dil çeviri seçenekleri ileride artırılacak olup, bazı internet çeviri yazılımları ile otomatik olarak temin edilmektedir.
Sitenin Webmaster, Hostmaster, Güvenlik Uzmanı, PHP devoloper ve SEO uzmanı kimdir?
👨💻 Feyz Pazarbaşı & Istemihan Mehmet Pazarbasi[İstanbul] vd.
® Reklam Alanları ve reklam kodu yerleşimi nasıl yapılıyor?
Yayınlanan lansman ve reklamlar genel olarak Google Adsense gibi internet reklamcılığı konusunda en iyi, en güvenilir kaynaklar ve ajanslar tarafından otomatik olarak (Re'sen) yerleştirilmektedir. Bunların kaynağı Türkiye, Amerika, Ingiltere, Almanya ve çeşitli Avrupa Birliği kökenli kaynak kod ürünleridir. Bunlar içerik olarak günlük döviz ve borsa, forex para kazanma, exim kredileri, internet bankacılığı, banka ve kredi kartı tanıtımları gibi yatırım araçları ve internetten para kazanma teknikleri, hazır ofis kiralama, Sigorta, yabancı dil okulları gibi eğitim tanıtımları, satılık veya kiralık taşınmaz eşyalar ve araç kiralama, ikinci el taşınır mallar, ücretli veya ücretsiz eleman ilanları ile ilgili bilimum bedelli veya bedava reklamlar, rejim, diyet ve özel sağlık sigortası gibi insan sağlığı, tatil ve otel reklamları gibi öğeler içerebilir. Reklam yayıncıları: ads.txt dosyası.
‼️ İtirazi kayıt (çekince) hususları nelerdir?
Bahse konu reklamlar üzerinde hiçbir kontrolümüz bulunmamaktadır. Bu sebep ile özellikle avukat reklamları gibi Avukatlık kanunu vs. mesleki mevzuat tarafından kısıtlanmış, belirli kurallara tabi tutulmuş veya yasaklanmış tanıtımlardan yasal olarak sorumlu değiliz.
📧 İletişim ve reklam başvuru sayfası nerede, muhatap kimdir?
☏ Sitenin 2022 yılı yatırım danışmanı ile irtibat ve reklam pazarlaması için iletişim kurmanız rica olunur.
Not long ago played in casino13.org - everything is clear, without deception. Everything quick and easy. Has anyone tried it? Any...
Kişisel Verilerin Korunması...