İkametgahlarını değiştiren vatandaşlar, 20 iş günü içinde nüfus müdürlüklerine başvurarak yeni adreslerini kayıt ettirmezlerse 329 lira para cezası ile karşı karşıya kalabiliyorlar. Ayrıca, çocuğunu istediği okula kayıt ettirmek veya icradan kurtulmak gibi gerekçelerle gerçeğe aykırı adres beyanında bulunanlara ise 660 lira para cezası veriliyor.
AA muhabirinin belirlemelerine göre, Adres Kayıt Sistemi Yönetmeliği uyarınca, ikametgahlarını değiştiren vatandaşların, 20 iş günü içinde ilçe nüfus müdürlüklerine başvurarak, yeni adreslerini kayıt ettirmeleri gerekiyor.
Önceden muhtarlıklara bildirimde bulunmak yeterli olurken, artık bu bildirim doğrudan ilçe nüfus müdürlüklerine yapılıyor. Süresi içinde bu bildirimi yapmayan vatandaşlara, bu yıl için 329 lira para cezası tahakkuk ettiriliyor. Adreslere tebliğ edilen bu ceza, 15 gün içinde ödenirse yüzde 25 indirim yapılıyor. Daha geç ödenmesi halinde ise 4 taksit uygulanıyor. Trafik cezalarında olduğu gibi, vatandaşlar bu ceza için mahkemelere itirazda bulunabiliyor.
Diyelim ki bir evden taşındınız ve yeni taşındığınız ev içinde adres bildiriminde bulunma ihtiyacı hissetmediniz. Bu durumda da eğer eski evinize taşınan biri kendisi için adres beyanında bulunursa, cezalı duruma düşmekten kurtulamıyorsunuz.
Sizin eski evinize taşınan kişi, kendisi için adres beyanında bulunduğunda, bu ev hala sizin üzerinize kayıtlı gibi göründüğü için, ilçe müdürlüklerindeki sistem bu beyanı “incelenecekler” listesine atıyor ve adres otomatik olarak emniyet güçlerine bildiriliyor. Jandarma veya emniyet, bu adreste tahkikat yapıyor. Kimin oturduğunu belirliyor. Tahkikatta kimin oturduğu belirlenirse onun üzerine adres kayıt ediliyor. Bu adresten ayrılan kişiye ise yeni taşındığı adres için taşındıktan sonra 20 iş günü içinde kayıt yaptırmamışsa, ceza tahhakuk ettiriliyor.
Adres kayıtlarının nüfus ilçe müdürlüklerine yapılması gerektiğini bilmediği için binlerce vatandaş, bu yıl için 329 lira olarak belirlenen ceza uygulaması ile karşı karşıya kalıyor.
Nüfus müdürlüğü yetkililerinden verilen bilgiye göre, gerçeğe aykırı beyanda bulunanlara da 660 lira ceza uygulanıyor. Özellikle çocuklarını mahallelerindeki, semtlerindeki değil, istedikleri okula göndermek isteyenler, bu okulun çevresindeki konutları adres göstererek kayıt olmak istiyor. Bu adresin boş olup olmadığına bakılıyor ve başkası adına kayıtlı ise bu kişilere, emniyetçe yapılan inceleme sonucunda 660 lira ceza uygulanıyor.
Bazı vatandaşlarında icradan kurtulmak için yanlış beyan vererek tescil yaptırma girişiminde bulunduğu belirtiliyor.
Verilen bilgiye göre, adres beyanında bulunmak için nüfus müdürlüğüne gittiğinizde, eğer o adreste kimse kayıtlı değilse, herhangi bir ek belge istenmeden, nüfus kayıt bilgilerine göre adres kaydınız yapılabiliyor. Eğer o adreste başkası kayıtlı görünüyorsa, elektrik, su, doğalgaz faturası, noter onaylı kira sözleşmesi gibi, kişinin adına kayıtlı belgeler isteniyor.
Ankara Subayevleri’nde 3 ay önce yeni aldığı eve taşınan Hakan Sevim de 20 iş günü içinde adres kaydı yaptırmaması nedeniyle 329 liralık cezanın şokunu yaşıyor. Subayevleri mahallesinde bir evde kiracı olarak oturduğunu, daha sonra aynı mahallede bir ev satın aldığını belirten Sevim, şu bilgiyi verdi:
“Kiracı olduğum evden, kontrat gereği geçen yıl Ekim ayında ayrıldım. Yeni aldığım evin inşaatı bitmediği için eşyaları depoya koydum, Aralık’a kadar annemlerle oturdum. Ocak’ta yeni evime taşındım. Elektrik, doğalgaz ve su aboneliğimi tapu belgesine göre yaptırdım ve bir sorun çıkmadı. Eski evi kiralayan kişi, Aralık’ta nüfus müdürlüğüne kayıt yaptırmış. Polis gelip tespit yapmış ve benim kayıtlarım o adresten düşmüş. Ben araba alıp satma işi ile uğraşıyorum. Belgeler için adres gerekti. Adres kaydımı yaptırmaya gittiğimde, 329 lira ceza ödemem gerektiğini söylediler. Bu konuda daha önce bize bilgi verilmedi. Bildirimde bulunduğum için ceza ödüyorum.”
Yetkililer, adrese dayalı hizmet almak isteyenlerin mutlaka nüfus ilçe müdürlüklerine, 20 gün içinde adres beyanında bulunması gerektiğini belirtirken, aksi takdirde cezalı duruma düşecekleri konusunda vatandaşları uyardılar.
Milliyet-24.03.2010
-----
AKS (Adres Kayıt Sistemi)
Cezai Hükümler
Kanunda; gerçeğe aykırı yerleşim yeri ve diğer adres belgesi veren köy veya mahalle muhtarları ile herhangi bir işlem sebebiyle nüfus müdürlüğüne gerçek dışı beyanda bulunanlar ve bunlara tanıklık edenlerin 6 aydan 4 yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılmaları öngörülmüştür.
Adres beyan yükümlülüğünü yerine getirmeyen kişilere 250 YTL, gerçeğe aykırı beyanda bulunanların ise 500 YTL para cezası ile cezalandırılmaları da öngörülmüştür.
Son Güncelleme: 26.1.2010
KİMLİK BİLDİRME KANUNU
Kanun Numarası : 1774
Kabul Tarihi : 26/6/1973
Yayımlandığı R.Gazete : Tarih : 11/7/1973 Sayı : 14591
Madde 1 – Bu Kanunda sayılan, özel veya resmi, her türlü konaklama, dinlenme bakım ve tedavi tesisleri ve işyerleri ile konutlarda geçici veya sürekli olarak kalanlar, oturanlar, çalışanlar ve ayrılanların kimliklerinin tespiti ve bildirilmesi bu Kanunun hükümlerine göre yapılır.
Askeri konaklama, dinlenme ve kamp tesisleri ile ordu evleri bu Kanunun kapsamı dışındadır.
Madde 2 – Otel, motel, han, pansiyon, bekar odaları, kamp, kamping, tatil köyü ve benzeri her türlü, özel veya resmi konaklama yerleri ile özel sağlık müesseseleri, dinlenme ve huzur evleri, dini ve hayır kurumlarının sosyal tesislerinin sorumlu işleticileri, bu yerlerde ücretli veya ücretsiz, gündüz veya gece, yatacak yer gösterdikleri yerli veya yabancı herkesin kimlik ve geliş- ayrılış kayıtlarını, örneğine ve usulüne uygun şekilde günü gününe tutmak, genel kolluk örgütlerinin her an incelemelerine hazır bulundurmak, Devlet İstatistik Enstitüsüne, talebi halinde vermek zorundadırlar.
Madde 3 – İkinci maddede sayılan tesislerin sorumlu işleticilerinin kimlikleri, tesis açılmadan evvel müessesenin sahibi veya kanuni temsilcisi tarafından örneğine uygun şekilde, en yakın kolluk örgütüne bildirilir.
Sorumlu işleticinin değişmesi halinde keyfiyetin 24 saat içinde ve yukarıdaki fıkrada gösterilen şekilde bildirilmesi zorunludur.
İşleticiler, kendilerine bu konuda verilen görev ve yükümlülükleri, kendi sorumlulukları altında yöneticilerine devredebilirler.
Bu durumda işletici ve yönetici müştereken sorumlu olurlar.
Kamu kuruluşlarına ait tesislerin amir ve müdürleri işletici gibi sorumludurlar.
Madde 4 – İkinci maddedeki tesislerin sorumlu işleticileri, müesseselerinde sürekli veya geçici olarak çalıştırdıkları kimseleri ve bunların ayrılışlarını, örneğine uygun kimlik bildirme belgesi doldurarak, 24 saat içinde bağlı oldukları en yakın kolluk örgütüne bildirirler.
Kolluk örgütüne bildirilerek çalıştırılanlara, sorumlu işletici tarafından doldurulup onaylanan, örneğine uygun bir kimlik kartı verilir.
Kolluk görevlilerince her istenildiğinde bu kimlik kartının gösterilmesi zorunludur.
Madde 5 – (Mülga: 25/4/2006 – 5490/71 md.)
Madde 6 – Şehir, kasaba ve köy sınırları içindeki;
a) (Mülga: 25/4/2006 – 5490/71 md.)
b) Bu Kanunun ikinci maddesinde sayılanlar dışında kalan her çeşit ticaret ve sanat amacı güden iş yerlerinde çalışanlar ve buralarda her türlü barındırmalar için iş yerlerinin sorumlu işleticisi;
c) Öğrenci yurtları ve benzeri yerlerde çalışanlar ile bu yerlerde kalmakta olan öğrenciler için o yerin sorumlu işleticisi;
(Ek ibare: 25/4/2006 – 5490/72 md.) tarafından örneğine uygun kimlik belgesi doldurularak üç gün içinde genel kolluk örgütüne verilmesi zorunludur.
d) (Mülga: 25/4/2006 – 5490/71 md.)
Konutun değiştirilmesi veya (b) ve (c) bentlerinde sayılan konut, iş yeri ve yurtlarda çalışmakta veya barınmakta olanların ayrılmaları halinde de, yukarıdaki şekil ve süre içinde bildirim belgesi gereklidir. (1)x
(Değişik: 29/8/1996 - 4178/8 md.) Kimlik bildirimleri, mahalli kolluk örgütüne verilmeden evvel mahalle veya köy muhtarına onaylatılır.
Madde 7 – Geçici yer değiştirmelerde;
a) Konutlarda 30 günden fazla kalacak misafir için aile reisi;
b) Yaylak ve kışlak gibi yerlere mevsimlik olarak göçenler için de aile reisi tarafından, örneğine uygun bildirim,
Üç gün içinde kolluk örgütüne verilir.
Madde 8 – (Mülga: 25/4/2006 – 5490/71 md.)
Madde 9 – Bu Kanun hükümlerine göre kimlik bildirme belgesini yetkili idareye vermekle yükümlü tutulanlar, kimliğini nüfus hüviyet cüzdanı ve diğer resmi geçerli belgelerle ispat edemeyen kimseleri tesislerinde barındıramaz, konut ve işyerlerinde çalıştıramaz.
Madde 10 – Kahvehane, oyun salonu, kulüp, lokal ve benzeri yerlerde ve bu Kanunun kapsamına giren diğer yatısız iş yerlerinde, özel kanunları müsaade ettiği takdirde, ancak sahipleri ve çalıştırdıkları kimseler yatabilir, başkaları kalamazlar.
İskele, istasyon, hava meydanı terminal, garaj, benzin istasyonu ve benzeri kara, deniz ve hava ulaşım merkezleri ile fuar, panayır, sergi ve pazar kurulması gibi zorunluluk olan zaman ve yerlerde, sabahçı kahvesi ve benzeri diğer tesislere, bağlı olduğu kolluk kuvvetinin görüşü alınmak şartıyla belediye veya il özel idaresi tarafından geçici veya, sürekli olarak izin verilebilir. Buralarda kalanlar için bildirim yapılmaz. (2)
Madde 11 – Kat mülkiyetine tabi taşınmaz mal yöneticileri ve kapıcıları, binalarında bildirim dışı kimselerin oturup oturmadığını, çalışıp çalışmadığını, garaj, kömürlük, boş daire gibi bölümlere saklanmalar, sığınmalar, bazı eşya veya maddeleri gizlemeler olup olmadığını kontrol etmekle yükümlüdürler.
Bütün kat sahipleri ve kiracıları ile binada çalışanlar bu konularda yöneticiye yardımcı olmak ve gereken bilgileri vermek zorundadırlar.
Yönetici ve kapıcıların, bu Kanuna aykırılıkları ve diğer şüpheli gördükleri hususları, bağlı oldukları genel kolluk örgütüne bildirmeleri gereklidir.
Madde 12 – Bu Kanunun bildirimlerle ilgili maddelerinin uygulama biçimi, söz konusu kimlik bildirme belge, defter ve kartlarının şekli, muhtevası, verilişi, alınış, Adalet, İçişleri, Turizm ve Tanıtma ve Devlet İstatistik Enstitüsü işlerine bakan Devlet Bakanlıklarınca müştereken hazırlanacak bir yönetmelikle gösterilir.
Madde 13 – (Mülga: 29/8/1996 - 4178/9 md.)
Madde 14 – Bu Kanuna göre verilecek belgeler ve yapılacak her türlü bildirimler, her çeşit vergi, resim ve harçtan muaftır. Mahkeme kararı olmadıkça, yetkili resmi örgütler dışında, hiç kimsenin bunlardan yararlanmasına müsaade edilemez.
––––––––––––
(1) 25/4/2006 tarihli ve 5490 sayılı Kanunun 72 nci maddesiyle; bu fıkrada yer alan "olanlar ile (d) bendinde belirtilen yerlerde kalanların" ibaresi "olanların" şeklinde değiştirilmiş ve metne işlenmiştir.
(2) Bu fıkrada yer alan "bağlı olduğu kolluk örgütünün ve ilgili mahalli idarenin görüşü alınarak mahalli ve en büyük mülkiye amiri tarafından“ ibaresi, 24/11/2004 tarihli ve 5259 sayılı Kanunun 6 ncı maddesiyle " bağlı olduğu kolluk kuvvetinin görüşü alınmak şartıyla belediye veya il özel idaresi tarafından”olarak değiştirilmiş ve metne işlenmiştir.
Madde 15 – (Değişik: 23/1/2008-5728/363 md.)
2, 3 ve 4 üncü maddelerdeki yükümlülüklerden her birine aykırı hareket edenlere ikiyüzelli Türk Lirası idarî para cezası verilir.
Madde 16 – (Mülga: 25/4/2006 – 5490/71 md.)
Madde 17 – (Değişik: 23/1/2008-5728/364 md.)
6, 7, 9, 10 ve 11 inci maddelerdeki hükümlere aykırı hareket edenlere yirmi Türk Lirası; kimlik bildirme belgesinde gerçeğe uymayan bilgi verenlere yüz Türk Lirası idarî para cezası verilir.
Madde 18 – (Değişik: 23/1/2008-5728/365 md.)
Bu Kanunda belirtilen idarî para cezaları, mahallî mülkî amir tarafından verilir.
Madde 19 – 10/6/l930 tarihli ve 1704 sayılı Otel Pansiyon, Ticarethane vesair Umumi Müesseselerde Oturan ve Çalışanların Hüviyet Varakası Vermeleri Mecburiyetine dair Kanun ile bu Kanunun bazı maddelerini tadil ve tashih icrasına ve bir madde ilavesine dair 14/1/1933 tarih ve 2099 sayılı Kanun yürürlükten kaldırılmıştır.
Ek Madde 1 – (Ek: 29/8/1996 - 4178/10 md.)
Bu Kanunun uygulanması sırasında genel kolluk kuvvetlerine ait karakollara, il merkezlerinden de sorgulanabilen bilgisayar terminalleri konulur. Bunun için gerekli giderler İçişleri Bakanlığı bütçesine konulacak ödenekten karşılanır.
(Değişik ikinci fıkra: 23/1/2008-5728/366 md.) İdarenin bilgisayar sistemi kurması ve gerekli teknik altyapıyı hazırlamasıyla birlikte, bu Kanunun 2 nci maddesinde sayılan özel veya resmi her türlü konaklama tesislerinden Bakanlar Kurulunca belirlenecek olanlar, tespit ve ilan tarihinden itibaren üç yıl içerisinde tüm kayıtlarını bilgisayarda tutmak ve bilgisayar terminallerini genel kolluk kuvvetlerinin bilgisayar terminallerine bağlamak zorundadırlar. Bu şartı yerine getirmeyen kuruluşlara onbin Türk Lirası idarî para cezası verilir. Fiilin tekrarı halinde işletme ruhsatları iptal edilir.
Ek Madde 2 – (Ek: 15/5/2008-5763/12 md.)
Bu Kanunun 4 üncü ve 6 ncı maddeleri gereğince verilen sürekli veya geçici olarak çalışanlara ait kimlik bilgileri, genel kolluk kuvvetlerince ilgili Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı il müdürlükleri veya merkez müdürlüklerine bildirilir.
Geçici Madde 1 – Bu Kanunun yayım tarihi ile 12 nci madde gereğince hazırlanacak yönetmeliğin yürürlüğe giriş tarihi arasında geçecek süre içinde 1704 ve 2099 sayılı Kanunların uygulanmasına devam olunur.
Geçici Madde 2 – Bu Kanunun yayımı tarihden sonra 12 nci maddedeki yönetmelik çıkıncaya kadar 5 inci madde ve 6 ncı maddenin (a), (c), (d) bentlerini gerekli görülen yerlerde uygulatmaya İçişleri Bakanı yetkilidir.
Geçici Madde 3 – Bu Kanunun 12 nci maddesinde belirtilen yönetmelik, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde çıkarılır.
Madde 20 – Bu Kanunun 6 ve 7 nci maddeleri, 6 ncı maddenin (b) bendi hariç, 12 nci maddeye dayanılarak çıkarılacak yönetmeliğin yürürlük tarihinde, diğer maddeleri bu Kanunun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Madde 21 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
----
5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunundan
SEKİZİNCİ KISIM
Adres Kayıt Sistemi
Adres bilgilerinin tutulması ve adres standardı
MADDE 48- (1) Yerlesim yeri adresi ve diger adreslere ait bilgilerin tutulmasına iliskin politikanın
olusturulması, gelistirilmesi, yaygınlastırılması, idarî birimlere göre genel uygulamaya geçis tarihlerinin tespit
edilmesi, ulusal adres veri tabanı ile MERN S veri tabanının iliskilendirilmesi ve adres bilgilerinin paylasılmasına
iliskin islemler Bakanlıkça yürütülür. Bakanlıgın nüfus kütüklerindeki adres kayıtlarını tamamlamak maksadıyla
isbirligi talebi kurumlarca karsılanır.
(2) Adres standardı, Mahallî dareler Genel Müdürlügünün takip ve sorumlulugunda; Genel Müdürlük,
Türkiye İstatistik Kurumu, Türk Standartları Enstitüsü ve ilgili diger kuruluslarca ortaklasa belirlenir. Mahallî
İdareler Genel Müdürlügü tespit edilen standardın il özel idaresi ve belediyelere bildirilmesinden sorumludur.
Kurumlar ile gerçek ve tüzel kisiler adres ile ilgili is ve islemlerinde adres standardına uymak zorundadır.
(3) Bakanlık, adrese iliskin her türlü bilgiyi kurumlardan istemeye yetkilidir. Kurumlar söz konusu istege
yirmi gün içinde cevap vermekle yükümlüdür.
(4) Yerlesim yeri adresi, kisilerin diger adreslerinde kendilerine hizmet verilmesini engellemez; diger
adreslerin kayıtlarda bulunmaması bu adreslere hizmet verilmemesi sonucunu dogurmaz.
Adres bilgisi ve güncellenmesi
MADDE 49- (1) İl özel idaresi ve belediyeler sorumluluk alanlarındaki adres bilesenlerini adres
standardına uygun olarak tanımlayıp bunlara degistirilemeyecek sabit tanıtım numarası vererek mahallindeki bütün
adresleri kapsayacak sekilde adres bilgilerini olusturmakla yükümlüdür. Herhangi bir sebeple sabit tanıtım numarası
dısında adres bilesenlerinde yapılan degisiklikler de il özel idaresi ve belediyelerce takip edilerek ulusal adres veri
tabanına islenir.
(2) Ulusal adres veri tabanı Genel Müdürlükte tutulur. Genel Müdürlük, ulusal adres veri tabanındaki
yerlesim yeri adresi bilgilerini nüfus kütüklerindeki kisi kayıtları ile iliskilendirerek elektronik ortamda, yedekleme
sistemleri ile birlikte güncel olarak tutar.
(3) Yerlesim yeri adresi yurt dısında olan Türk vatandaslarının adres kayıtları yasadıkları ülkenin ve sehrin
adı itibarıyla tutulur.
Bildirim yükümlülügü
MADDE 50- (1) İl özel idareleri ve belediyeler bu Kanun uyarınca belirlenen standartlardaki adres bilgileri
ile adres olusumuna altyapı olusturan yapı belgelerini, belgelerin olusturulması ile es zamanlı olarak ulusal adres
veri tabanına islemekle yükümlüdür.
(2) Yerlesim yeri adreslerinin tutulmasında kisilerin yazılı beyanı esas alınır. Bildirim, nüfus
müdürlüklerine ve dıs temsilciliklerimize adres beyan formuyla yapılır. Yerlesim yeri adresi aynı konut olan ailenin
ergin fertleri birbirlerinin yerine adres beyanında bulunabilirler.
(3) Noterden verilen temsil yetkisini ve bunun kapsamını belirten yazılı belgeyi ibraz edenler kisilerin
adresleri ile ilgili beyanda bulunabilirler.
(4) Çocukların ve kısıtlıların adresleri veli, vasi, kayyım, bunların bulunmaması halinde, çocugun büyük
ana, büyük baba veya ergin olan kardesleri ya da çocugu yanında bulunduranlar tarafından bildirilir.
(5) Huzur evi, yetistirme yurdu, cezaevi, ögrenci yurdu gibi yerlerde kalanların adreslerinin bildirimleri
ilgili kurum yetkililerince, bildirim yapamayacak durumda olan kimsesizlerin bildirimleri ise muhtarlar tarafından
yapılır.
(6) Vesayet altındakilerin yerlesim yeri adresleri, baglı bulundukları vesayet makamınca bildirilir.
(7) Adres bildirimi sahsen, posta veya elektronik posta ile yapılabilir.
Bildirim süresi ve güncelligi
MADDE 51- (1) 50 nci maddede sayılan adres beyanı ile yükümlü kisi ve kurumlar yerlesim yeri
adreslerine iliskin degisiklikleri yirmi is günü içinde ilçe nüfus müdürlüklerine bildirmekle yükümlüdür. Ancak
yerlesim yeri adresine dayalı hizmet almak üzere herhangi bir resmî kuruma yapılan müracaatlarda adres
degisikligine iliskin beyan, ilgilisi tarafından adres beyan formuna islenerek nüfus müdürlügüne gönderilmek üzere
ilgili kuruma teslim edilebilir. Bu beyan formları ilgili kurumlarca en geç on is günü içinde kurumun bulundugu
yerin ilçe nüfus müdürlügüne gönderilir.
(2) Adres bilesenlerinde meydana gelen degisiklikler hususunda kisilerin bildirimde bulunma sorumlulugu
yoktur. Bu degisiklikler belediyelerce, belediye sınırları dısında kalan yerlerde ise il özel idarelerince en geç
degisikligi takip eden on is günü içinde, elektronik ortamda ulusal adres veri tabanına islenir.
(3) Müstakil konut sahipleri ile apartman ve site yöneticileri, lojman idareleri sorumluları; sorumluluk
alanlarındaki yerlesim yeri adresine iliskin degisiklikleri, yirmi isgünü içinde, muhtarlar ve 50 nci maddede sayılan
beyan yükümlülügü olanlarla isbirligi içinde takip etmek ve ortaya çıkan farklılıkları muhtarlara bildirmekle
yükümlüdür.
(4) Yerlesim yeri adresi degisikligi bildirimlerine iliskin listeler nüfus müdürlüklerince ilgili muhtarlıklara
gönderilir.
(5) Muhtarlar, bu Kanun uyarınca nüfus müdürlüklerince kendilerine iletilen yerlesim yeri adresi degisikligi
bildirim listelerini incelemek, mahallindeki yerlesim yeri adresi degisiklikleri ile karsılastırmak ve varsa
bildirilmemis olan degisiklikleri her ayın son haftası içinde baglı bulunulan ilçenin nüfus müdürlügüne bildirmekle
yükümlüdür.
Adres bilgilerinin kullanımı
MADDE 52- (1) Bakanlık, talepleri halinde kurumlara, usûl ve esasları Bakanlıkça tespit edilmek üzere
adres bilgilerini elektronik ortamda Adres Paylasımı Sistemi ve Kimlik Paylasımı Sistemi çerçevesinde verebilir.
(2) Teknik altyapısını tamamlamıs olan muhtarlıklar sorumluluk alanlarındaki yerlesim yeri adres
bilgilerinin güncelligini takip etmek amacıyla Kimlik Paylasımı Sistemine erisebilirler.
(3) Kurumlar, yürütecekleri is ve islemlerde Genel Müdürlükte tutulan adres bilgilerini esas alırlar.
(4) Adrese iliskin bilgi ve belgeler nüfus müdürlüklerinden, Adres Paylasımı Sisteminden veya Kimlik
Paylasımı Sistemine baglanarak bu sistemdeki kayıtlara uygun belge üretebilen muhtarlıklardan temin edilebilir. Bu
sekilde üretilen belgelerin güvenligi Bakanlıgın tespit ettigi usûl ve esaslara göre saglanır.
(5) Nüfus sayımında veya tespitinde, aile ve hayatî istatistiklerin olusturulmasında ve bu bilgileri esas alan
kanunların uygulanmasında MERNiS nüfus bilgileri kullanılır.
Koordinasyon ve isbirligi
MADDE 53- (1) Genel Müdürlük, ulusal adres veri tabanının etkin, süratli ve güncel bir sekilde
olusturulmasını saglamak ve devam ettirmek için kurumlar arası koordinasyonla sorumludur. Kurumlar, adrese ve
adres bilesenlerine iliskin ellerindeki bilgileri Genel Müdürlükle ve ilgili kurumlarla paylasmakla yükümlüdür.
DOKUZUNCU KISIM
Ortak Hükümler
Tescil görevi ve süre
MADDE 54- (1) Nüfus olaylarını tescil etmekle görevli memurlar, nüfus müdürlügünde düzenlenen ve aile
kütüklerine tescil edilmesi gereken dayanak belgelerini islem anında, diger makamlarca düzenlenen dayanak
belgelerini ise nüfus müdürlügüne intikal ettigi tarihten itibaren yedi gün içinde aile kütüklerine tescil etmekle ve bir
örnegini Genel Müdürlüge göndermekle yükümlüdürler.
Mahkeme yazı isleri müdürlerinin görevleri
MADDE 55- (1) Mahkeme yazı isleri müdürleri, aile kütükleri üzerinde tescil yapılmasını gerektirecek
bütün karar ve islemleri, kesinlesme veya düzenleme tarihinden itibaren on gün içerisinde o yerin nüfus
müdürlügüne bildirmekle görevlidirler.
Saglık kuruluslarının görevleri
MADDE 56- (1) Saglık kurulusları ve tabipler, kontrollerindeki dogum ve ölüm olaylarına iliskin olayın
mahiyetini ve ilgilinin kimlik bilgilerini gösteren bir rapor düzenleyerek sahiplerine vermekle görevlidirler.
(2) 1593 sayılı Kanun hükümleri saklıdır.
Vekiller
MADDE 57- (1) Bir isleme esas olmak üzere üçüncü kisilerin beyanda bulunabilmeleri ancak özel temsil
yetkisini kapsayan noterden onaylı vekillik belgesi ile mümkündür.
Yazım dısı kalanlar
MADDE 58- (1) Nüfus yazımlarında kayıt dısı kalanlar Türkiye'de bulundukları yerin nüfus müdürlügüne,
yurt dısında ise en yakın dıs temsilcilige Türk vatandası olduklarını gösterir resmî belgeler ile müracaat ederler.
Yapılacak inceleme sonucunda tescillerine engel bir halin bulunmaması halinde, nüfus müdürlüklerince aile
kütüklerine tescil edilirler.
Tutanakların imzalanması
MADDE 59- (1) Nüfus müdürlüklerine yapılan bildirimler üzerine düzenlenen dayanak belgeleri, nüfus
müdürlügünce imzalanarak onaylanır. Dayanak belgelerinin ilgilinin kendisi veya veli, vasi ya da vekillik belgesi
ibraz edenler tarafından imzalanması gereklidir. Okuma yazması olmayanların parmak izi alınır.
Beyanda süphe
MADDE 60- (1) Nüfus olayları ile ilgili beyanlarda süpheye düsülmesi halinde mülkî idare amirinin emri
ile kolluk makamları tarafından gerekli sorusturma ve incelemeler yapılarak nüfus müdürlügüne bildirilir.
Sürelerin hesaplanması
MADDE 61- (1) Bu Kanunda belirtilen sürelerin hesaplanmasında olayın meydana geldigi tarihi izleyen
gün baslangıç olarak alınır. Süreler; tayin edilen müddetin son günü, son gün resmî tatile rastlarsa tatili izleyen ilk is
günü çalısma saatinin bitiminde sona erer.
Atik veya islemden kaldırılmıs kütükler
MADDE 62- (1) islemden kaldırılmıs olan atik veya eski aile kütükleri üzerinde herhangi bir islem
yapılamaz, kayıt düsülemez.
(2) Bu kütükler nüfus olaylarına ait dayanak belgelerinin bulunamaması halinde kisinin adı, soyadı, baba
adı, ana adı, dogum tarihi veya dogum yerindeki yanlıslıkların düzeltilmesi ya da eksikliklerin tamamlanması ya da
kisinin kimligi ve aile baglarının tespit edilmesi dısında herhangi bir hukukî isleme esas alınmaz.
(3) Bu kütüklerden çıkartılan kayıt örneklerine atik veya islemden kaldırılmıs kütüklerden çıkarıldıgına dair
açıklama yapılır.
Askerlik çagına girenlerin listesi
MADDE 63- (1) Genel Müdürlük, her yıl aile kütüklerinde kayıtlı olanlardan askerlik çagına giren erkek
nüfusun listesini çıkarıp Aralık ayı içerisinde Milli Savunma Bakanlıgına göndermekle yükümlüdür. Milli Savunma
Bakanlıgı bu listeyi Kimlik Paylasımı Sistemi veri tabanından da saglayabilir.
Formların düzenlenmesi
MADDE 64- (1) Bu Kanunun uygulanmasında kullanılacak olan form ve belgeleri hazırlamaya ve gerekli
düzenlemeleri yapmaya Bakanlık yetkilidir. Elektronik ortamda tutulan yerlesim yeri adresinin bildirimine iliskin
beyan formları taranarak elektronik ortama aktarıldıktan sonra imha edilir.
ONBİRİNCİ KISIM
Ceza Hükümleri
Gerçek dısı beyan
MADDE 67- (1) Gerçege aykırı yerlesim yeri veya cüzdan talep belgesi veren köy veya mahalle muhtarları
ile herhangi bir islem sebebiyle nüfus müdürlügüne gerçek dısı beyanda bulunanlar ve bunlara tanıklık edenler altı
aydan dört yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır.
(2) Adrese iliskin yükümlülükleri yerine getirmeyen ve yasaklara aykırı hareket eden kamu görevlileri
26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun kamu idaresinin güvenirligine ve isleyisine karsı suçlara
iliskin hükümlerine göre cezalandırılır.
idarî para cezaları
MADDE 68- (1) Bu Kanuna göre;
a) Nüfus olaylarını bildirmekle görevli olup, bu görevlerini bu Kanunda belirtilen süreler içinde yerine
getirmeyen kamu görevlilerine, fiil baska bir suç olustursa bile, nüfus memurunun teklifi üzerine o yerin ilçe nüfus
müdürünün kararı ile 25 YTL idarî para cezası verilir.
b) Nüfus olaylarını bildirme yükümlülügü olup bu yükümlülügünü bu Kanunda belirtilen süre içinde yerine
getirmeyenlere, nüfus ve aile cüzdanlarını kaybedenlere ve nüfus cüzdanının geçerlilik süresinin son bulmasından
itibaren altmıs gün içinde bu cüzdanlarını degistirmeyen kisilere veya bu durumdaki çocukların veli veya vasilerine,
yurt içinde ilçe nüfus müdürlüklerince, yurtdısında ise dıs temsilcilik veya dıs temsilciliklerde görevli memurlarca
50 YTL idarî para cezası verilir.
c) Mülkî idare amirince bu Kanunun 50 nci maddesinde belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen
kisilere 250 YTL, gerçege aykırı beyanda bulunanlara 500 YTL idarî para cezası verilir.
(2) Yurt dısında verilen idarî para cezaları, islem sırasında mahallî para karsılıgı verildigi ülkede
konsolosluk hasılatının tahsil edildigi para birimi üzerinden tahsil edilir.
(3) Bu Kanuna göre;
a) Her türlü dogal afet, gasp, hırsızlık, yangın ve terör nedeniyle nüfus ve aile cüzdanlarının kaybedilmesi,
nüfus olaylarının bildirim yükümlülügünün yerine getirilememesi hallerinde,
b) Yetkili kurumların kimsesiz çocuklarla ilgili nüfus cüzdanı talepleri ve dogum bildirimlerinde,
c) Bu Kanunun 18 inci maddesinde belirtilen büyük ana, büyük baba veya kardeslere ya da çocukları
yanlarında bulunduranlar ile muhtarlara,
d) Bu Kanunun 31 inci maddesinde belirtilen Cumhuriyet savcılıklarına,
bu maddede belirtilen idarî para cezaları uygulanmaz.
Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi'ne göre taşındıkları yerin adres bilgilerini nüfus müdürlüklerine bildirmeyenlere para cezası veriliyor.
Bakanlar Kurulu kararı ile 2006 yılında çalışmalarına başlanan Adres Kayıt Sistemi, kişilerin yerleşim yerlerine göre nüfus bilgilerinin güncel olarak tutulması, nüfus hareketlerinin her an izlenebilmesi, MERNİS kayıtlarındaki T.C. kimlik numarasına göre kişiler ile ikamet adreslerinin eşleştirilmesine olanak sağlıyor.
Sisteme göre, adres değişikliği yapanların, 20 iş günü içerisinde yeni adres bilgilerini bağlı bulundukları ilçe nüfus müdürlüklerine bildirmeleri gerekiyor. Bu süre içinde adres değişikliği beyanında bulunmayanlar para cezası ile karşılaşıyor. Ancak, sistemin tam olarak rayına oturması için geçen yıllarda ceza uygulanmadı.
Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü'nün 81 ilin valiliğine gönderdiği genelge ile adres değişikliği beyanı vermeyenlere para cezası uygulanması istendi.
Yılbaşından itibaren taşındığı halde yeni adres bilgilerini bildirmeyenlere para cezası uygulanmaya başlandı. Ceza uygulaması için son olarak Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü tarafından 10 Mart tarihinde yeni bir genelge gönderildi.
Vatandaşın haberi yok
Vatandaşın böyle bir uygulamadan haberdar olmaması ceza miktarlarını artırıyor. Uygulamaya göre, yeni adresine taşınan vatandaşların 20 iş gününde adres bilgilerini nüfus müdürlüklerine iletmesi gerekiyor. Ancak, bu süre içinde bilgi vermeyenlere hemen ceza kesilmiyor.
Boşaltılan eve bir başkası taşınarak kayıt yaptırmak istediği zaman o ev dolu gözüktüğü için, taşınma beyanının gerçek olup olmadığının anlaşılması amacıyla muhtarlıklar ve polisten tahkikat talep ediliyor. Muhtar ve polis, o evde kimin yaşadığını tespit ediyor. Eve yeni taşınan kişinin beyanı doğruysa bilgileri kayıt altına alınıyor. Evi boşaltan ise sistemde şüpheli duruma düşüyor. O kişi, ikametgahı ile ilgili belge almak istediği anda sistem otomatik olarak 329 lira para cezası kesiyor.
Kayseri'de son 1-2 aylık sürede bin civarında kişiye bu şekilde para cezası uygulandığı belirtiliyor. Vatandaşın genellikle böyle bir uygulamadan haberdar olmadığı için ceza ile karşı karşıya kaldığını belirten yetkililer, cezalı duruma düşmemeleri için adres değişikliği yaptıklarında vakit kaybetmeden nüfus müdürlüklerine kayıt yaptırmalarını istiyor.
Gerçek dışı adres beyanlarında ise ceza miktarı 660 lira olarak uygulanıyor. Genellikle okul kayıtlarında gerçek dışı adres beyanında bulunulduğu belirtiliyor.
2007 yılında,yurtdışına giden çocuğumun,adres değişikliğini o yılda bildirmedim..
şimdi biz cezalı durumamı düşüyoruz,para cezası ödeyecekmiyiz?
(_Yılbaşından itibaren taşındığı halde yeni adres bilgilerini bildirmeyenlere para cezası uygulanmaya başlandı_) bu maddeye göre...çocuğum cezalı duruma düşüyormu?Yurtdışına çıkış yılı... 2007...
2007 yılında,yurtdışına giden çocuğumun,adres değişikliğini o yılda bildirmedim..
şimdi biz cezalı durumamı düşüyoruz,para cezası ödeyecekmiyiz?
(_Yılbaşından itibaren taşındığı halde yeni adres bilgilerini bildirmeyenlere para cezası uygulanmaya başlandı_) bu maddeye göre...çocuğum cezalı duruma düşüyormu?Yurtdışına çıkış yılı... 2007...
Yurt dışına sürekli yaşamak için mi gitti? Turist olarak mı gitti? Bu durumlar için istisnalar olabilir bence. Cezalı duruma düştüğünü sanmıyorum. Adrese Dayalı Nüfus sayımı 2-3 yıl kadar önce yapıldı zaten. T.C. Nüfus Vatandaşlık işlerinin www.nvi.gov.tradresinden konuyu araştırıp yurt dışında yaşayan çocuğunuz için beyanda bulunabilirsiniz sanırım. Hazır Seçmen Listeleride çıkmışken ihmal etmeyin.
-------
AKS (Adres Kayıt Sistemi)
Adres Beyanı Nasıl Yapılır?
Kişilerin yerleşim yeri (ikamet) ve diğer adreslerini yazılı olarak bildirmeleri esastır. Bu bildirimler şahsen,
İlçe nüfus müdürlüklerine
Dış temsilciliklere
Adrese dayalı hizmet alınacak kuruma
20 iş günü içinde yapılır. Bildirme işlemi posta (kargo ve iadeli taahhütlü mektup) veya elektronik ortamla yapılabilir.
(Adrese dayalı hizmet veren kurumlar kendilerine yapılan bildirimleri 10 iş günü içerisinde bulundukları yerin İlçe Nüfus Müdürlüğüne gönderirler.)
DİĞER ADRESLERİN SİSTEME GİRİLMESİ
Diğer adreslerin bildirilmesi, adres beyan formu doldurularak ilgili yerlere verilerek gerçekleştirilir.
Yerleşim yeri dışında kalan ve geçici süre ile oturulan yazlık, kışlık, ikinci veya üçüncü konutlar diğer adres kapsamında olup bunların bildirilmesi kişilerin talebi üzerine yapılır.
Ayrıca kişinin kimlik paylaşım sisteminde diğer adreslerinin bulunmaması kurumlarca verilecek hizmetlerin yerine getirilmesine engel teşkil etmez.
------
AKS (Adres Kayıt Sistemi)
İnternet üzerinden Elektronik İmza ile Adres Beyanı Verme İşlemi
5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununun 50 nci maddesi ile adres değişikliği bildirimlerinin şahsen, posta ya da elektronik imza yoluyla yapılması öngörülmüştür.
Yerleşim yeri ve diğer adres değişiklik bildirimlerinizi çevrim içi gerçekleştirmek için
Sayın yetkili, sorumu sormadan evvel sitede uzunca bir süre arama yaptım ancak yanıtını ve bu başlığın açılması gereken forumu bulamadığım için bana...
Yazan: pacim44 Forum: Mevzuata İlişkin Bilgi ve Yorumlar
7 yıldır İstanbul merkezli bir firmanın İzmir şubesinde çalışmaktayım. Şubede benden başka çalışan yok ve bu ay sonu itibariyle kapatılıyor. İstanbul...
™ Hukuki NET 2002-2022 - Ulusal ve uluslararası Hukuk Sitesi ⚖️ olma özelliği ile gerek avukat, gerek diğer hukukçu arkadaş ve gerekse vatandaşlara ev sahipliği yapan, eğitim ve bilimsel alışveriş yapma amaçlı bir "Hukuk Rehberi" dir.
Davalar
Hukuki Net; sürekli yenilenen faydalı güncel içeriği ile zamanın hukuk dallarına göre kategorize edilmiş çeşitli mevzuat (Ceza kanunu, İş kanunu, Borçlar yasası gibi), emsal mahkeme kararları, yargıtay kararları, emsal danıştay ve anayasa mahkemesi kararları ile hukuksal makale, kanun, hukuki forum, hukuk sözlüğü, hukuk programları, meslektaş ilanları, avukatlar için kolay hesaplama araçları, Anayasa Mahkemesi, Danıştay, benzer Yargıtay kararı ve Mahkemeler tarafından örnek davalar ile ilgili gerekçeli kararlar, * davası dilekçe örnekleri yasal haberler ve hukuk siteleri dizini 🕸 bulunan bir hukuk bilgi bankası sistemidir.
Avukatlar
Yararı nedir?
📝 Hukukçular için mesleki danışma (Üstad ve meslektaşlar arası paylaşım), dayanışma ve bakalorya fonksiyonu olan site; "Önleyici hukuk" veya "Dava hukuku" nedeni ile doğan veya yeni doğacak anlaşmazlıklar ile içtihat hukuku kaynağı olan Yargı ve Yargılamayı tartışmak, davalar ve ihtilaflar için yararlı çözüm yolları üretmek ve hukuksal konularda özellikle nerede, nasıl, neden soruları üzerinde soru cevap yorumlar, tartışma paylaşma yorumlama yöntemi ile sebep sonuç ilişkisi kurarak 💬, Mahkemelerin dava yükünü hafifletmeyi de amaçlayan suigeneris (kendine özgü) hukuk laboratuarı özellikleri bulunan bir hukuki kalkınma hedefli bilgi dağarcığıdır.
® Hukuki Net internette ve Türk hukukunda bir marka olmakla birlikte ticaret veya iş amaçlı bir site olmayıp, herhangi bir ticari kurum, kuruluş, bilgisayar programı firması, banka vb. kişi veya herhangi politik veyahut siyasi bir kuruluş tarafından desteklenmemekte, finans kaynağı reklam ve ekseriyetle site yönetimi olan Adalet sistemine adanmış bir servistir.
🆓 Hukuki.net halk için ücretsiz ve açık kaynak nitelikli bir hukuk sitesi olup, gayri resmi vatandaş bilgilendirme portalı işlevi görmektedir. Genel muhteviyat olarak kanun, yönetmelik, Emsal Anayasa mahkemesi, Danıştay ve Yargıtay kararı gibi hukuki mevzuat içermekle birlikte avukat ve uzman kişilere özel yorumlar da içeren sitenin tüm hakları saklı olup, 🕲 telif hakkı içeren içeriği izinsiz yayınlanamaz, kopyalanamaz. (Herhangi bir hususu sitene alıntı kuralları çerçevesinde kopyalamak için sitene ekle için izin bağlantısı.)
™ Marka tescili, Patent ve Fikri mülkiyet hakları nasıl korunuyor?
Hukuki.Net’in Telif Hakları ve 2014-2022 yılları arası Marka Tescil Koruması Levent Patent tarafından sağlanmaktadır.
♾️ Makine donanım yapı ve yazılım özellikleri nedir?
Hukuki.Net olarak dedicated hosting serveri bilfiil yoğun trafiği yönetebilen CubeCDN, vmware esx server, hyperv, virtual server (sanal sunucu), Sql express ve cloud hosting teknolojisi kullanmaktadır. Web yazılımı yönünden ise content management (içerik yönetimi) büyük kısmı itibari ile vb olup, wordress ve benzeri çeşitli kodlarla oluşturulan bölümleri de vardır.
Hangi Diller kullanılıyor?
Anadil: 🇹🇷 Türkçe. 🌐 Yabancı dil tercüme: Masaüstü sürümünde geçerli olmak üzere; İngilizce, Almanca, Fransızca, İtalyanca, İspanyolca, Hintçe, Rusça ve Arapça. (Bu yabancı dil çeviri seçenekleri ileride artırılacak olup, bazı internet çeviri yazılımları ile otomatik olarak temin edilmektedir.
Sitenin Webmaster, Hostmaster, Güvenlik Uzmanı, PHP devoloper ve SEO uzmanı kimdir?
👨💻 Feyz Pazarbaşı & Istemihan Mehmet Pazarbasi[İstanbul] vd.
® Reklam Alanları ve reklam kodu yerleşimi nasıl yapılıyor?
Yayınlanan lansman ve reklamlar genel olarak Google Adsense gibi internet reklamcılığı konusunda en iyi, en güvenilir kaynaklar ve ajanslar tarafından otomatik olarak (Re'sen) yerleştirilmektedir. Bunların kaynağı Türkiye, Amerika, Ingiltere, Almanya ve çeşitli Avrupa Birliği kökenli kaynak kod ürünleridir. Bunlar içerik olarak günlük döviz ve borsa, forex para kazanma, exim kredileri, internet bankacılığı, banka ve kredi kartı tanıtımları gibi yatırım araçları ve internetten para kazanma teknikleri, hazır ofis kiralama, Sigorta, yabancı dil okulları gibi eğitim tanıtımları, satılık veya kiralık taşınmaz eşyalar ve araç kiralama, ikinci el taşınır mallar, ücretli veya ücretsiz eleman ilanları ile ilgili bilimum bedelli veya bedava reklamlar, rejim, diyet ve özel sağlık sigortası gibi insan sağlığı, tatil ve otel reklamları gibi öğeler içerebilir. Reklam yayıncıları: ads.txt dosyası.
‼️ İtirazi kayıt (çekince) hususları nelerdir?
Bahse konu reklamlar üzerinde hiçbir kontrolümüz bulunmamaktadır. Bu sebep ile özellikle avukat reklamları gibi Avukatlık kanunu vs. mesleki mevzuat tarafından kısıtlanmış, belirli kurallara tabi tutulmuş veya yasaklanmış tanıtımlardan yasal olarak sorumlu değiliz.
📧 İletişim ve reklam başvuru sayfası nerede, muhatap kimdir?
☏ Sitenin 2022 yılı yatırım danışmanı ile irtibat ve reklam pazarlaması için iletişim kurmanız rica olunur.
óñêîğåíèå èíäåêñàöèè
31-10-2024, 23:11:20 in Aile Hukuku