Kira Sözleşmesinin İptali Görev
Ekleyen: Av.tayfun Eyilik | Tarih: 22-11-2009 | Kategori: İçtihat | Okunma : 3898 | Not:
Av.tayfun Eyilik

Hakkımdaki bilgilere http://www.tayfuneyilik.av.tr sitesinden ulaşabilirsiniz

YARGITAY 3. HUKUK DAİRESİ E: 2007/18349 K: 2007/19286 T: 17.12.2007 Kira Hukuku • Kira Sözleşmesinin İptali • Davada Görev Özet: Kira sözleşmesinin iptaline yönelik davanın açılacağı mahkeme görev yönünden genel kurullara göre belirlenmelidir. Dava dilekçesinde kira sözleşmesinin iptali ile 10000 USD alacağın tahsili ve yine sözleşme gereğince verilen 185,00 USD bedelli senedin iadesi istenilmıştır. Mahkemece davanın reddi cihetine gidilmİş, hüküm davacı vekili tarafından temyiz edilmıştır. YARGITAY KARARI Temyiz isteminin süresi içinde olduğu anlaşıldıktan sonra dosyadaki bütün kağıtlar okunup gereği düşünüldü. Davada; yanlar arasında 1.6.2001 tarihli sözleşme gereğince kira ilİşkisi bulunduğu, ancak kiralananan taşınmazın tasarruf yetkisinin davalı da olduğu beyan edilerek bu kira ilİşkisinin kurulmuş olmasına rağmen taşınmazın Hazineye ait oluduğunun sonradan öğrenildiği, Milli Emlak Müdürlüğünün 1.1.2004 tarihinden itibaren davacıdan ecrimisil talep ettiğ i, bu durumda İşlem temelinin ortadan kalktığı ve kira sözleşmesinin baştan beri geçersiz olduğu ileri sürülerek, sözleşmenin iptali ile 10.000 USD alacağın tahsili ve sözleşme gereğince davalıya verilen 185,00 USD bedelli senedin iadesi olmaz ise iptali istenilmıştır. Mahkemece davanın reddine karar verilmİş, hüküm davacı vekili tarafı ndan temyiz edilmıştır. Görev kuralları kamu düzenine ilİşkin olduğundan mahkemece davanı n her aşamasında görev hususu resen incelenerek, görevsiz olduğunun anlaşılması halinde kendiliğinden görevsizlik kararı verilmelidir. HUMK'nun 8. maddesinin 11/1. fıkrasında; kira sözleşmesine dayanan her türlü tahliye, aktin feshi yahut tespit davaları, bu davalarla birlikte açılmış kira alacağı ve tazminat davaları ile bunlara karşılık olarak açılan davaların sulh mahkemelerinde görüleceği düzenlenmİş ise de; bu davadaki istem kira sözleşmesinin feshi olmayıp, baştan beri geçersiz olduğ u ileri sürülen sözleşmenin iptali istemine ilİşkindir. Aktin iptaline ilİşkin davalar ise HUMK'un 8. maddesi kapsamı dışında tutulmuştur. O halde mahkemenin görevi genel esaslara, yani davanın değer ve miktarına göre belirlenmelidir. İptali istenen kira sözleşmesi bir yıl süreli olup, aylık kira bedeli 2.280,00 YTL’dir. Toplam bir yıllık kira bedeli mahkemenin görev sınırı üzerinde olduğu gibi, diğer istemlerde sulh hukuk mahkemesinin görev sınırının çok üzerindedir. Asliye Hukuk Mahkemesi’nce verilen ve temyiz edilmeksizin kesinleşen görevsizlik kararmında bağlayıcı olmadığı gözetilerek mahkemece görevsizlik kararı verilmesi gerekirken İşin esası hakkında hüküm tesisi doğru olmayıp, bozmayı gerektirmİştir. Bu itibarla yukarıda açıklanan esaslar gözönünde tutulmaksızın yazı lı şekilde hüküm tesisi isabetsiz, temyiz itirazları bu nedenlerle yerinde olduğundan kabulü ile hükmün HUMK’un 428. maddesi gereğince BOZULMASINA ve peşin alınan temyiz harcının istek halinde temyiz edene iadesine, 17.12.2007 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.