yabancı ülkelerde çalışan kişilerin isteğe bağlı sigortalılığı
Ekleyen: Yyln | Tarih: 6-10-2005 | Kategori: İçtihat | Okunma : 2166 | Not:
Yyln

10.Hukuk Dairesi

E.  2001/8480
K.  2001/9169
T.  27.12.2001

Y A R G I T A Y   İ L A M I

Davacı, yersiz ödenen 1.411.182.789 lira yaşlılık aylığının yasal faiziyle birlikte davalıdan tahsiline karar verilmesini istemiştir.

Mahkeme, ilamında belirtildiği şekilde isteğin kabulüne karar vermiştir.

Hükmün, davalı Avukatı tarafından temyiz edilmesi üzerine temyiz isteğinin süresinde olduğu anlaşıldıktan ve Tetkik Hakimi tarafından düzenlenen raporla dosyadaki kâğıtlar okunduktan sonra işin gereği düşünüldü ve aşağıdaki karar tesbit edildi.

Davacı, Federal Almanyada Sigortalı çalışmaya devam ederken Türkiye de, isteğe bağlı sigortaya tescilini yaptırmış ve primlerini de ödemiştir. Yaşlılık aylığı bağlama istemi üzerine davacıya aylık bağlanmış, ne ki davacının, isteğe bağlı sigortalılık döneminde Federal Almanyada zorunlu sigortalı olarak çalıştığının Kurumca saptanması üzerine yaşlılık aylığının kesildiği ve ödenen aylıkların davalıdan istirdadına karar verilmesinin istendiği görülmektedir. Taraflar arasındaki uyuşmazlık, Federal Almanyada zorunlu sigortalı olarak çalışan Türk uyruklu bir kimsenin Türkiye'de isteğe bağlı sigortalı olabilip olamayacağı noktasındadır. Şu haliyle uyuşmazlığın yasal dayanağı, isteğe bağlı sigortalı olabilme koşullarını gösteren Sosyal Sigortalar Kurumunun 85. maddesinin (A-C) bendidir. Anılan maddenin ( c ) bendine göre, her  hangi  bir  sosyal   güvenlik   kuruluşuna   tabi  olarak çalışanlar isteğe bağlı Sosyal Sigortalar Kurumu Sigortalısı olamazlar. Maddede geçen, "...herhangi bir Sosyal Güvenlik Kuruluşuna..." deyiminin Türkiye'deki Sosyal Güvenlik Kuruluşlarını   amaçladığı  açık  seçiktir.  Bu durumda, gerek Sosyal güvenlik sözleşmesi yapılan ülkelerde, gerekse yapılmayan ülkelerde çalışan Türk uyruklu kimseler Türkiye'de isteğe bağlı sigortalı olabilirler. Federal Almanya ile Türkiye arasında Sosyal Güvenlik sözleşmesi yapılmışsa da, davalı anılan sözleşmenin uygulanmasını istemediğinden sözleşme hükümleri bu davada uygulanamaz.

Somut olayda, davalının, isteğe bağlı sigortalılık süresi iptal edilmediği takdirde yaşlılık aylığına hak kazanma koşullarının oluştuğu konusunda taraflar arasında herhangi bir uyuşmazlık bulunmamaktadır. Hal böyle olunca davanın reddine karar verilmesi gerekirken yazılı düşüncelerle kabulüne karar verilmiş olması usule ve yasaya aykırı olup bozma nedenidir.

O halde davalının bu yönleri amaçlayan temyiz itirazları kabul edilmeli ve hüküm bozulmalıdır.

SONUÇ: Temyiz edilen hükmün yukarıda açıklanan nedenlerle BOZULMASINA, 27.12.2001 gününde oybirliğiyle karar verildi.