Hakem Heyeti Üyesi Av. Sözer: “Kararlar İcraya Verilebilir”



Tüketicilerden gelen şikayetlere göre birçok firma Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerinin verdiği kararlara uymuyor. Ankara Yenimahalle Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Üyesi Av. Burçin Tarkan Sözer, “Verdiğimiz kararların altına kararların 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a göre icraya koyulabileceğini belirtiyoruz. Tüketici firma yetkilisi ile sorununu çözemiyor ise kararı icra dairesine vererek icraya koyabilir” dedi.



Bir çok firmanın Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’nin verdiği kararlara uymadığını belirten Tüketici Şikayetlerini İzleme ve Değerlendirme Derneği (Sikayetvar.com Derneği) Ankara Yenimahalle Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Üyesi Av. Burçin Tarkan Sözer ile konuyu görüştü. Sözer, yaptığı açıklama ile tüketicinin böyle bir sorunla karşı karşıya kaldığında ne yapması gerektiğini açıkladı.



Firmanın İtirazı İcrayı Durdurmaz



Av. Sözer, Hakem Heyetlerinin verdiği kararların icrai takibi olduğuna dikkat çekerek “yasa metninde hakem heyetlerinin kararına göre mahkeme ile el konulabileceği belirtiliyor. Verdiğimiz son kararlarda kararı yazdıktan sonra bu yazıyı da ekliyor ve 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a göre icraya koyulabileceğini belirtiyoruz. Yasa çok açık kararlar tüketici tarafından icraya konulabilir. Karara 15 gün içinde itiraz edilebilir, itiraz icrayı durdurmaz icrayı durdurmak için mahkemenin tedbir kararı vermesi gerekir. Hakem heyetlerinin kararlarının firmalar tarafından uygulanmamasında heyetin kusuru yok ve bu yönde yapılan eleştirilerin dayanağı yok. Tüketici hakem heyetlerinden aldığı karar ile ilk olarak firmaya kararı iyi niyetli olarak başvurmalı. Firma kararı uygulamaz ise tüketici karar ile icra dairesine başvurarak icraya verebilir. Firmanın karara itiraz etmesi halinde bile bu, kararın icrasını durdurmaz” şeklinde konuştu.



Dilekçe Nasıl Yazılmalı?



Hakem Heyetlerine iletilecek şikayetlerin açık ve net olması gerektiği konusunda vurgu da yapan Av. Sözer, tüketicilerin nasıl başvurması gerektiği konusunda ise şunları söyledi:



“Şikayetçi ‘Ben mağdur oldum gereği yapılsın’ diyerek dilekçe yazıyor. Malın iadesi, malın yenisi ile değiştirilmesi, malın tamiri, malın özürü kadar değerinden indirilmesi ve seçimlik haklarından hangisini tercih ettiklerini belirtmiyorlar. Tüketiciler olayı ve taleplerini açık ve net bir şekilde özetlemeli. Ayrıca şikayet dilekçesi ile birlikte şikayete konu olan fatura ve belgeler de eklenmelidir. Yeni yönetmelik ile faturalar garanti belgesi yerine geçmeyecek. Yönetmelik çıkana kadar ürün garanti belgesi ile satılmak zorunda ise iki belgenin de alınması gerekiyor.”



Yenimahalle Hakem Heyetine Gelen Şikayetler



Yenimahalle bölgesinde yaşayan tüketicilerin telekomünikasyon sektöründen, bankalardan, kamusal kuruluşlardan( BEDAŞ, EGO, ASKİ, Belediyeler) şikayetçi olduğunu belirten Av. Sözer, 2011 yılı içerisinde Yenimahalle Tüketici Sorunları Hakem Heyetimize gelen uyuşmazlık ve çözümüne ilişkin bilgileri şöyle verdi:



“Şikayet İçin Başvurulan Dosya Sayısı : 1900

Tüketici Lehine Sonuçlanan Dosya Sayısı : 1586

Tüketici Aleyhine Sonuçlanan Dosya Sayısı : 213

Görevsizlik Kararı verilen Dosya Sayısı : 14

Anlaşma ile Çözümlenen Dosya Sayısı : 80

Şikayetçisince Takip edilmeyen Dosya Sayısı : 7”

ŞikayetVar Haber