Hukuki.NET


03/05/2025  Eski forum arşivi bölümü

Hukuksal Tartışmalar




 


Forum:
Basın açıklaması yapmak izne tabi midir?
ersindogu Merhaba, Bir okul topluluğumuz var ve bu topluluğumuz ile basın açıklaması düzenlemek istiyoruz. Ancak bu noktada bir çok bilgi eksikliğimiz var. Kimileri basın açıklaması için bildirim gerekmiyor derken kimileri gerekir diyor. Bu anlamda, basın açıklamasının hukuki tanımı nedir? Bunu düzenleyen bir yasa vs. var mıdır? Ve sonuç olarak basın açıklaması yapmak izne veya bildirime tabi midir? Bu konuda tek bildiğim, memurlara dair bir kısıtlama getirildiği. Detaylı bir bilgi vermeniz, ilgili yasalara ulaşabileceğim linkleri vermeniz durumunda gerekli değil. Şimdiden yardımlarınız için çok teşekkür ederim.
Başak Şahin Selam, Ben araştırdım fakat basın açıklaması hakkında özel olarak düzenlenmiş bir mevzuat bulmadım.Bu konuda inceleyebileceğiniz "Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu" bulunmakta...Tembellik edip linki vermedim,buraya ilettim [:D] TOPLANTI VE GÖSTERİ YÜRÜYÜŞLERİ KANUNU Kanun Numarası : 2911 Kabul Tarihi : 6/10/1983 Yayımlandığı R Gazete: Tarih : 8/10/1983 Sayı : 18185 Yayımlandığı Düstur : Tertip: 5 Cilt: 22 Sayfa: 662 BİRİNCİ BÖLÜM Genel Hükümler Amaç ve kapsam Madde 1 - Bu Kanun; toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkının kulla- nılmasında uygulanacak şekil, şart ve usuller ile gerçek ve tüzelkişilerin dü- zenleyecekleri toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin yerini, zamanını, usul ve şartlarını, düzenleme kurulunun görev ve sorumluluklarını, yetkili merciin ya- saklama ve erteleme hallerini, güvenlik kuvvetlerinin görev ve yetkileri ile yasakları ve ceza hükümlerini düzenler, Tanımlar Madde 2 - Bu Kanunda geçen deyimlerden; a) Toplantı; belirli konular üzerinde halkı aydınlatmak ve bir kamuoyu ya- ratmak suretiyle o konuyu benimsetmek için gerçek ve tüzelkişiler tarafından bu Kanun çerçevesinde düzenlenen açık ve kapalı yer toplantılarını, b) Gösteri yürüyüşü; belirli konular üzerinde halkı aydınlatmak ve bir kamu- oyu yaratmak suretiyle o konuyu benimsetmek için gerçek ve tüzelkişler tarafın- dan bu Kanun çerçevesinde düzenlenen yürüyüşleri, c) Mahallin en büyük mülki amiri; illerde vali, ilçelerde kaymakamı, d) Mahallin güvenlik amirleri; illerde il emniyet müdürü ve il jandarma alay komutanını, ilçelerde ilçe emniyet amiri veya komiseri ve ilçe jandarma bölük komutanını, İfade eder. Bir il'e bağlı ilçelerin, o ilin belediye sınırları icindeki kısımlarına ilişkin olarak bu Kanunun uygulaması yönünden mahallin en büyük mülki amiri, ilin valisidir. Toplantı ve gösteri yürüyüşü hakkı Madde 3 - Herkes, önceden izin almaksızın, bu Kanun hükümlerine göre silah- sız ve saldırısız olarak kanunların suç saymadığı belirli amaçlarla toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkına sahiptir. Yabancıların, 4 üncü madde hükmü saklı kalmak üzere, bu Kanun hükümlerine göre toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenlemeleri ve Türk vatandaşları tarafından düzenlenecek toplantı veya yürüyüşte topluluğa hitap etmeleri, afiş, pankart, döviz, resim, flama, levha, araç ve gereçler taşımaları İçişleri Bakanlığının iznine bağlıdır. İstisnalar Madde 4 - Aşağıda belirtilen toplantı ve faaliyetler bu Kanun hükümlerine tabi değildir. a) Siyasi partilerin, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının, sen- dikaların, vakıfların, derneklerin, ticari ortaklıkların ve diğer tüzelkişilirin özel kanunlarına ve kendi tüzüklerine göre yapacakları kapalı yer toplantıları, b) Kanunlara uymak, kendi kural ve sınırları içinde kalmak şartıyla kanun veya gelenek ve göreneklere göre yapılacak toplantı, tören, şenlik, karşılama ve uğurlamalar, c) Spor faaliyetleri ile bilimsel, ticari ve ekonomik amaçlarla yapılan top- lantılar, d) Cumhurbaşkanı, Başbakan ve bakanların Devlet ve Hükümet işleri hakkındaki toplantı ve konuşmaları ile Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelreinin halk ile ya- pacakları sohbet niteliğindeki görüşmeler. Seçim zamanına ilişkin hükümler Medde 5 - Seçim zamanlarında yapılacak propaganda toplantıları ile ilgili kanun hükümleri saklıdır. İKİNCİ BÖLÜM Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Yerleri Toplantı ve gösteri yürüyüşü yer ve güzergahı Madde 6 - Toplantı ve gösteri yürüyüşleri, tüm il veya ilçe sınırları içeri- sinde aşağıdaki hükümlere uyulmak şartıyla her yerde yapılabilir. Şehir ve kasabalarda ve gerekli görülen diğer yerlerde hangi meydan ve açık yerlerde veya yollarda toplantı veya yürüyüş yapılabileceği ve bu toplantı ve yürüyüş için toplanma ve dağılma yerleri ile izlenecek yol ve yönler vali ve kaymakamlarca kararlaştırılarak alışılmış araçlarla önceden duyrulur. Bu yerler hakkında sonradan yapılacak değişiklikler duyurudan onbeş gün sonra geçerli olur. Toplantı yerlerinin tespitinde gidiş gelişi, güvenliği bozmayacak ve pa- zarların kurulmasına engel olmayacak biçimde, toplantıların genel olarak yapıl- dığı, elektrik tesisatı olan yerler tercih edilir. Toplantı ve gösteri yürüyüşü zamanı Madde 7 - Toplantı ve yürüyüşlere ve bu amaçla toplanmalara güneş doğmadan başlanamaz. Açık yerlerdeki toplantılar ile yürüyüşler güneşin batışından bir saat önce- ye, kapalı yerlerdeki toplantılar saat 23.00'e kadar sürebilir. Umuma açık yer sayılma Madde 8 - Toplantının yapıldığı yer, toplantı süresince umuma açık yer sayı- lır. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Toplantı Şekil ve Şartları Düzenleme Kurulu Madde 9 - Bu Kanuna göre yapılacak toplantılar, medeni hakları kullanma eh- liyetine sahip ve 21 yaşını doldurmuş en az yedi kişiden oluşan bir düzenleme kurulu tarafından düzenlenir. Bu kurul kendi aralarından birini başkan seçer. Düzenleme kurulu başkan ve üyelerinin toplantının yapılacağı yerde sürekli ikametgahlarının bulunması ve bunların belgelendirilmesi zorunludur. Ayrıca bu kişilerin, haklarında soruşturma ve kovuşturma yapılabilmesi izne bağlı kimse- lerden olmaması veya yasama veya diplomatik dokunulmazlıklarının bulunmaması gereklidir. Bildirim verilmesi Madde 10 - Toplantı yapılabilmesi için, toplantının yapılmasından en az yet- mişiki saat önce ve çalışma saatleri içinde, düzenleme kurulunun tamamının imza- layacakları bir bildirim, toplantının yapılacağı yerin bağlı bulunduğu valilik veya kaymakamlığa verilir. Bu bildirimde; a) Toplantının amacı, b) Toplantının yapılacağı yer, gün, başlayış ve bitiş saatleri, c) Düzenleme kurulunun başkan ile üyelerinin açık kimlikleri, meslekleri ikametgahları ve varsa çalışma yerleri, Belirtilir ve bildirime yönetmelikte gösterilecek belgeler eklenir. Bu bildirim karşılığında gün ve saati gösteren alındı belgesi verilmesi zo- runludur. Bu bildirim, valilik veya kaymakamlıkça kabul edilmez veya karşılığında alındı belgesi verilmez ise keyfiyet bir tutanakla tespit edilir. Bu halde noter vasıtasıyla ihbar yapılır. İhbar saati bildirimin verilme saati sayılır. Aynı yerde, aynı gün toplantı yapmak üzere ayrı ayrı düzenleme kurullarınca bildirim verilmişse ilk verilen bildirim geçerlidir. Diğerlerine durum hemen ya- zılı olarak bildirilir. Toplantının yapılması Madde 11 - Toplantı, 6 ncı madde hükümlerine uymak suretiyle bildirimde be- lirtilen yerde yapılır. Düzenleme kurulu, kendi üyelerinden başkan dahil en az yedi kişiyi toplantının yapıldığı yerde bulundurmakla yükümlüdür. Bu husus, ka- tılanların kimlikleri belirtilmek suretiyle hükümet komiserince bir tutanakla tespit edilir. Düzenleme kurulunun görev ve sorumlulukları Madde 12 - Düzenleme kurulu, toplantının sükun ve düzenini, bildirimde yazı- lı amaç dışına çıkılmamasını sağlamakla yükümlü ve sorumludur. Kurul, bunun için gereken önlemleri alır ve gerektiğinde güvenlik kuvvetlerinin yardımını ister. Alınan önlemlere rağmen sükün ve düzenin sağlanamaması halinde, kurul başkanı toplantının sona erdirilmesini hükümet .komiserinden isteyebilir. Düzenleme kurulunun sorumluluğu, topluluk toplantı yerinden tamamen dağılın- caya kadar sürer, Hükümet komiseri ve yetkileri Madde 13 - Valilik ve kaymakamlıkça; hakim ve savcılar ve bu sınıftan sayı- lanlar ile Silahlı Kuvvetler, adalet, genel ve özel kolluk kuvvetleri mensupla- rı hariç olmak üzere, il veya ilçelerdeki mülki idare amirliği hizmetleri sını- fına dahil memurları ile diğer kamu görevlilerinden müdür, amir veya bunların yardımcıları arasından bir kişi, hükümet komiseri olarak ve gerektiğinde iki kişi de hükümet komiseri yardımcısı olarak görevlendirilir. Hükümet komiseri, toplantı yerinde uygun göreceği bir yerde bulunur ve top- lantıyı teknik ses alma cihazları, fotoğraf ve film makineleri gibi araçlarla tespit ettirebilir. Hükümet komiseri, 12 nci maddede öngörülen durumlarda düzenleme kurulu baş- kanının isteği veya toplantının sürmesini imkansız kılacak derecede genel sükün ve düzeni bozacak ve suç teşkil edecek nitelikte sözle veya eylemle saldırılı bir biçim alması halinde toplantıyı sona erdirmeye yetkilidir. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM Toplantının Ertelenmesi veya Yasaklanması Düzenleme kurulunun toplantıyı geri bırakması Madde 14 - Toplantı, toplantının yapılacağı saatten en az yirmidört saat önce düzenleme kurulunun çoğunluğu tarafından, bildirimin verildiği valilik veya kaymakamlığa yazı ile bildirilmek şartıyla kırksekiz saati geçmemek üzere yalnız bir kez geri bırakılabilir. Birden fazla toplantıları erteleme Madde 15 - Bir il sınırı içinde aynı günde birden çok toplantı yapılmak is- tenmesi halinde vali, emrindeki güvenlik kuvvetlerinin ve gerektiğinde yararla- nabileceği diğer güçlerin bu toplantıların güvenlik içinde yapılmasını sağlamaya yeterli olmadığı kanısına varırsa, toplantılardan bir kısmını otuz günü aşmamak üzere bir kez erteleyebilir. Bu ertelemede müracaat önceliği göz önünde bulundu- rulur. Toplantının bölge valiliği ve İçişleri Bakanlığınca ertelenmesi Madde 16 - a) Bir bölge valiliğine bağlı illerden; birden çok ilde aynı gün- de toplantı yapmak için bildirim verilmesi üzerine, toplantı güvenliğini sağla- mak amacıyla ilgili valilerce bölge valiliğinden takviye istenmesi halinde, böl- ge valisi bu isteklerin karşılanamayacağı kanısına varırsa, takviye gönderileme- yen illerdeki toplantılar otuz günü aşmamak üzere bölge valiliğince bir kez er- telenebilir. b) Aynı günde birden çok bölge valiliğine bağlı illerde toplantı yapmak için bildirim verilmesi üzerine, toplantı güvenliğini sağlamak amacıyla ilgili bölge valilerince İçişleri Bakanlığından takviye istenmesi halinde, İçişleri Bakanlığı bu isteklerin karşılanamayacağı kanısına, varırsa, takviye gönderilemeyen bölge valiliğine bağlı illerdeki toplantılar otuz günü aşmamak üzere İçişleri Bakanlı- ğınca bir kez ertelenebilir. Ertelemede müracaat önceliği göz önünde bulundurulur. Toplantının yasaklanması veya ertelenmesi Madde 17 - Bölge valisi, vali veya kaymakam, kamu düzenini ciddi şekilde bo- zacak olayların çıkması veya milli güvenlik gereklerinin ihlal edilmesi veya Cumhuriyetin ana niteliklerini yok etmek amacını güden fiillerin işlenmesinin kuvvetle muhtemel bulunması halinde vaya Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğünün, genel ahlakın ve genel sağlığın korunması amacı ile belirli bir toplantıyı yasaklayabilir veya iki ayı aşmamak üzere erteleyebilir. Yasaklama veya erteleme kararının tebliği Madde 18 - Bölge valisi, Vali veya kaymakamlarca yasaklanan veya ertelenen veya İçişleri Bakanlığı tarafından ertelenen toplantılara ilişkin gerekçeli yasaklama veya erteleme kararı toplantının başlama saatinden enaz yirmidört saat önce bir yazı ile düzenleme kurulu başkanına veya bulunamadığı takdirde üyeler- den birine tebliğ edilir. Vali veya kaymakamlarca yasaklanan veya ertelenen toplantılar hakkında bölge valiliğine ve İçişleri Bakanlığına, bölge valilerince yasaklanan veya erteleren toplantılar için de İçişleri Bakanlığına bilgi verilir. 17 nci maddede belirtilen durumlarda; toplantının en az yirmidört saat önce tebliğ şartı aranmaksızın bölge valiliği, valilik veya kaymakamlıklarca yasakla- nabileceği veya ertelenebileceği haller yönetmelikte gösterilir. Toplantının ertelenen günden sonraki bir günde yapılabilmesi, düzenleme ku- rulunun 10 uncu maddeye göre yeni bildirimde bulunmasına bağlıdır. İl veya İlçelerde bütün toplantıların yasaklanması Madde 19 - Bölge valisi, kamu düzenini ciddi şekilde bozacak olayların çık- ması veya Milli Güvenlik gereklerinin ihlal edilmesi veya Cumhuriyetin ana nite- liklerini yok etmek amacını güden fiillerin işlenmesinin kuvvetle muhtemel bu- lunması halinde veya Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğünün, genel ahlakın ve genel sağlığın korunması amacı ile bölgeye dahil illerin birinde veya bir kaçında veya bir ilin bir veya bir kaç ilçesinde bütün toplantıları üç ayı geçmemek üzere yasaklayabilir. Valiler de aynı sebeplere dayalı olarak ile bağlı ilçelerin birinde veya bir kaçında bütün toplantıları üç ayı geçmemek üzere ya- saklayabilir. Yasaklama kararı gerekçeli olarak verilir Kararın özeti yasaklamanın uygula- nacağı yerlerde mutat vasıtalarla ilan edilir.Ayrıca, İçişleri Bakanlığına bilgi verilir. BEŞİNCİ BÖLÜM Gösteri Yürüyüşlerinin Şekil ve Şartları ile Ertelenmesi veya Yasaklanması Gösteri yürüyüşlerinde uygulanacak hükümler Madde 20 - Gösteri yürüyüşlerinin şekil ve şartları ile ertelenmesi veya ya- saklanması hakkında da bu Kanunun 3 üncü ve 4 üncü bölümlerindeki hükümler uygu- lanır. Şehir ve kasaba içindeki genel yollar üzerinde yapılacak yürüyüşlere ait bildirimlerde, 6 ncı madde gereğince ilan olunan yol ve yönlere uyulmak şartıy- la, yürüyüşe geçmek için seçilecek toplanma yeri ile izlenecek yol ve dağılma yerinin belirtilmesi zorunludur. ALTINCI BÖLÜM Yasaklar ve Kanuna Aykırı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Amaç dışı toplantı ve gösteri yürüyüşü Madde 21 - Dernekler, vakıflar, sendikalar ve kamu kurumu niteliğindeki mes- lek kuruluşları kendi konu ve amaçları dışında toplantı ve gösteri yürüyüşü dü- zenleyemezler. Yasak yerler Madde 22 - Genel yollar ile parklarda, mabetlerde, kamu hizmeti görülen bina ve tesislerde ve bunların eklentilerinde ve Türkiye Büyük Millet Meclisine bir kilometre uzaklıktaki alan içinde toplantı yapılamaz ve şehirlerarası karayolla- rında gösteri yürüyüşleri düzenlenemez. Genel meydanlardaki toplantılarda, halkın ve ulaşım araçlarının gelip geçme- sini sağlamak üzere valilik ve kaymakamlıklarca yapılacak düzenlemelere uyulması zorunludur. Kanuna aykırı toplantı ve gösteri yürüyüşleri Madde 23 - a) 9 ve 10 uncu madde hükümlerine uygun biçimde bildirim veril- meden veya toplantı veya yürüyüş için belirtilen gün ve saatten önce veya sonra; b) Ateşli silahlar veya patlayıcı maddeler veya her türlü kesici, delici aletler veya taş, sopa, demir ve lastik çubuklar, boğma teli veya zinciri gibi bereleyici ve boğucu araçlar veya yakıcı, aşındırıcı, yaralayıcı eczalar veya diğer her türlü zehirler veya her türlü sis, gaz ve benzeri maddeler ile kanun- ların suç saydığı nitelik taşıyan afiş, pankart, döviz, resim, levha, araç ve gereçler taşınarak veya bu nitelikte sloganlar söylenerek veya ses cihazları ile yayınlanarak, c) 7 nci madde hükümleri gözetilmeksizin, d) 6 ve 10 uncu maddeler gereğince belirtilen yerler dışında, e) 20 nci maddedeki yöntem ve şartlara ve 22 nci maddedeki yasak ve önlemle- re uyulmaksızın, f) 4 üncü madde ile Kanun kapsamı dışında bırakılan konularda kendi amaç, kural ve sınırları dışına çıkılarak, g) Kanunların suç saydığı maksatlar için, h) Bildirimde belirtilen amaç dışına çıkılarak, i) Toplantı ve yürüyüşün 14, 15, 16, 17 ve 19 uncu maddelere dayanılarak yasaklanması veya ertelenmesi halinde tespit edilen erteleme veya yasaklama sü- resi sona ermeden, j) 13 üncü maddenin 3 üncü fıkrasına göre hükümet komiserince toplantının sona erdirildiği halde, k) 21 inci madde hükmüne aykırı olarak, l) 3 üncü maddenin 2 nci fıkrası hükmüne uyulmadan, Yapılan toplantılar veya gösteri yürüyüşleri Kanuna aykırı sayılır. Toplantı veya gösteri yürüyüşünün dağıtılması Madde 24 - Kanuna uygun olarak başlayan bir toplantı veya gösteri yürüyüşü, daha sonra 23 üncü maddede belirtilen kanuna aykırı durumlardan bir veya birka- çının vukubulması sebebiyle, Kanuna aykırı toplantı veya gösteri yürüyüşü haline dönüşürse: a) Hükümet komiseri toplantı veya gösteri yürüyüşünün sona erdiğini bizzat veya düzenleme kurulu aracılığı ile topluluğa ilan eder ve durumu en seri vasıta ile mahallin en büyük mülki amirine bildirir. b) Mahallin en büyük mülki amiri, yazılı veya acele hallerde sonradan yazı ile teyit edilmek kaydıyla sözlü emirle, mahallin güvenlik amirlerini veya bun- lardan birini görevlendirerek olay yerine gönderir. Bu amir, topluluğa Kanuna uyularak dağılmalarını, dağılmazlarsa zor kullanı- lacağını ihtar eder. Topluluk dağılmazsa zor kullanılarak dağıtılır. Bu gelişme- ler hükümet komiserince tutanaklarla tespit edilerek en kısa zamanda mahallin en büyük mülki amirine tevdi edilir. (a) ve (b) bentlerindeki durumlarda güvenlik kuvvetlerine karşı fiili sal- dırı veya mukavemet veya korudukları yerlere ve kişilere karşı fiili saldırı hali mevcutsa, ihtara gerek olmaksızın zor kullanılır. Toplantı ve gösteri yürüyüşüne 23 üncü madde (b) bendinde yazılı silah, araç, alet veya maddeler veya sloganlarla katılanların bulunması halinde bunlar güvenlik kuvvetlerince uzaklaştırılarak toplantı ve gösteri yürüyüşüne devam edilir. Ancak, bunların sayıları ve davranışları toplantı veya gösteri yürüyüşü- nü Kanuna aykırı addedilerek dağıtılmasını gerektirecek derecede ise yukarıdaki fıkra hükümleri uygulanır. Toplantı ve gösteri yürüyüşüne silah, araç, alet veya maddeler veya slogan- larla katılanların tanınması ve uzaklaştırılmasında düzenleme kurulu güvenlik kuvvetlerine yardım etmekle yükümlüdür. Toplantı veya gösteri yürüyüşlerinin Kanuna aykırı olarak başlaması halle- rinde; güvenlik kuvvetleri mensupları, olayı en seri şekilde mahallin en büyük mülki amirine haber vermekle beraber, mevcut imkanlarla gerekli tedbirleri alır ve olaya müdahale eden güvenlik kuvvetleri amiri, topluluğa dağılmaları, aksi halde zor kullanılarak dağıtılıcakları ihtarında bulunur ve topluluk dağılmazsa zor kullanılarak dağıtılır. Suç işleyenlerin yakalanması Madde 25 - Topluluk içinde suç işleyenleri ve suçluları yakalamak için 24 üncü maddede belirtilen emir ve ihtarların yapılmasına gerek yoktur. Çağrı ve propaganda araçları Madde 26 - Toplantı veya yürüyüşlere ilişkin çağrı veya propoganda amacıyla kullanılan basılı veya çoğaltılmış veya el ile yazılmış davetiye, levha ve ilan- larda düzenleme kurulu başkanı ile en az altı üyesinin adları, soyadları ve im- zalarının bulunması; bunlardan asılması gerekenlerin, Kanunun 6 ncı maddesinde belirtilen yönteme de uyulmak şartıyla valilik veya kaymakamlıklarca önceden tespit edilmiş yerlere asılması zorunludur. Bu propaganda ve çağrı alet ve araçlarında, halkı suç işlemeye özendiren veya kışkırtan yazı veya resim bulunması yasaktır. Toplantı veya gösteri yürüyüşünün yapılacağı tarihten bir önceki günden toplantı veya gösteri yürüyüşünün başlayacağı saate kadar, güneşin doğuşundan batışına kadarki zaman içinde olmak kaydıyla ses yükselten veya ileten herhangi bir alet veya araç ile çağrı yapılabilir. Bu süre dışında çağrı için sözü geçen alet veya araçlar kullanılamaz. Kapalı yer toplantılarında, ses yükseltici alet veya araçlarla dışarıya ya- yın yapılamaz. Kışkırtma yasağı Madde 27 - Halka karşı, doğrudan doğruya veya ses yükselten veya ileten her- hangi bir alet veya araç ile söz söyleyerek veya seslenerek veya basılmış veya çoğaltılmış veya elle yazılmış veya çizilmiş kağıtları duvarlara veya diğer yer- lere yapıştırarak veya dağıtarak veya benzeri araç ve yollarla halkı Kanuna ay- kırı toplantı veya yürüyüşe özendirmek veya kışkırtmak yasaktır. Bu hareketler güvenlik kuvvetlerince derhal menedilir. YEDİNCİ BÖLÜM Ceza Hükümleri Yasaklara aykırı hareket Madde 28 - Kanuna aykırı toplantı veya gösteri yürüyüşleri düzenleyen veya yönetenlerle bunların hareketlerine katılanlar, fiil daha ağır bir cezayı gerek- tiren ayrı bir suç teşkil etmediği takdirde bir yıl altı aydan üç yıla kadar hapis ve onbin liradan yirmibeşbin liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır. 10 uncu madde gereğince verilecek bildirimde düzenleme kurulu üyesi olarak gösterilenlerden 9 uncu maddede belli edilen nitelikleri taşımayanlar, toplantı veya yürüyüşün yapılması halinde, bir aydan bir yıla kadar hapis ve beşbin li- radan onbin liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır. 11 ve 12 nci maddelerde yazılı görevleri yerine getirmeyen düzenleme kurulu üyeleri hakkında dokuz aydan bir yıl altı aya kadar hapis ve onbin liradan otuz- bin liraya kadar ağır para cezası hükmolunur. Güvenlik kuvvetlerine veya hükümet komiserine veya yardımcılarına veya hükü- met komiseri tarafından toplantı veya yürüyüş safahatının teknik araç ve gereç- lerle tespit için görevlendirilenlere bu görevlerini yaptıkları sırada cebir ve şiddet veya tehdit veya nüfuz ve müessir kuvvet sarfetmek suretiyle mani olanlar hakkında, fiilleri daha ağır bir cezayı gerektirmediği takdirde bir yıl altı ay- dan beş yıla kadar hapli ve onbin liradan otuzbin liraya kadar ağır para cezası hükmolunur. Toplantı veya yürüyüşü engelleyenler' Madde 29 - Toplantı veya yürüyüş yapılmasına engel olan veya devamına imkan vermeyecek tertipler ile toplantı veya yürüyüşü ihlal eden kimse, fiil daha ağır bir cezayı gerektiren ayrı bir suç teşkil etmediği takdirde dokuz aydan bir yıl altı aya kadar hapis ve beşbin liradan onbin liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır. Huzur ve sükünu bozanlar Madde 30 - Yapılmakta olan toplantı veya yürüyüşte huzur ve sükünu bozmak maksadıyla tehdit veya hakaret veya saldırı veya mukavematte bulunanlar veya başka bir suretle huzur ve sükünun bozulmasına sebebiyet verenler, fiil daha ağır bir cezayı gerektiren ayrı bir suç teşkil etmediği takdirde, bir yıl altı aydan üç yıla kadar hapis ve beşbin liradan yirmibin liraya kadar ağır para ce- zası ile cezalandırılır. Kanuna aykırı propaganda vasıtaları ve suç işlemeye teşvik Madde 31 - Düzenleme kurulu başkanı ve en az altı üyesinin ad ve soyadları ile imzalarını taşımayan 26 ncı maddede yazılı propaganda vasıtalarını hazırla- yanlar, yazdıranlar, bastıranlar, propaganda maksadıyla kullananlar veya sair surette 26 ncı maddedeki yasak ve şartlara uymayanlar altı aydan bir yıla kadar hapis ve beşbin liradan otuzbin liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırı- lır. Bu propaganda vasıtalarında halkı suç işlemeye teşvik ve tahrik eder mahi- yette yazı veya resim veya işaret bulunursa veya bu maksatla başka araçlar kul- lanılmış olursa, fiil daha ağır bir cezayı gerektiren ayrı bir suç teşkil etme- diği takdirde failleri bir yıl altı aydan üç yıla kadar hapis ve onbin liradan ellibin liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır. Teşvik ve tahrik neticesi olarak suç işlenir veya suçun icrasına teşebbüs edilirse, fiil daha ağır bir cezayı gerektiren ayrı bir suç teşkil etmediği tak- dirde teşvik veya tahrikte bulunanlar üç yıldan beş yıla kadar hapis ve yirmibin liradan yüzbin liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır. Hükümet emrine karşı gelenler Madde 32 - Kanuna aykırı toplantı veya yürüyüşlere silahsız olarak katılan- lar emir ve ihtardan sonra kendiliğinden dağılmazlar ve hükümet kuvvetleri tara- fından zorla dağıtılırsa, bir yıl altı aydan üç yıla kadar hapis ve beşbin lira- dan otuzbin liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılır. Güvenlik amirinin 24 üncü maddenin 1 inci fıkrası uyarınca yaptığı dağılma isteğini yerine getirmeyen düzenleme kurulu üyeleri hakkında da yukarıda belir- tilen cezalar uygulanır. Dağıtma sırasında cebir veya şiddet veya tehdit veya saldırı veya mukavemet- te bulunanlar fiil daha ağır bir cezayı gerektiren ayrı bir suç teşkil etmediği takdirde, üç yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. 23 üncü maddede yazılı hallerden biri gerçekleşmeden veya 24 üncü madde hük- mü yerine getirilmeden, yetki sınırı aşılarak, toplantı veya yürüyüşlerin dağı- tılması halinde, yukarıdaki fıkrada yazılı fiilleri işleyenlere verilecek ceza- lar dörttebire kadar indirilerek uygulanabileceği gibi, icabına göre büsbütün de kaldırılabilir. Toplantı ve yürüyüşe silahlı katılanlar Madde 33 - a) Toplantı ve yürüyüşlere, 23 üncü maddenin (b) bendinde sayılan silah veya araçları (bunlar ruhsatlı taşınsa bile) taşıyarak katılanlar, iki yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. b) (a) bendinde yazılı olanlardan 24 üncü maddedeki emir ve ihtarı müteakip kendiliğinden dağılmayanların, dağıtılmaları için zor kulanıldığı takdirde, bun- lar üç yıldan altı yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. c) Dağılma sırasında 23 üncü maddenin (b) bendinde yazılı silah veya araç- larla mukavemet edenlar beş yıldan sekiz yıla kadar hapis cezası ile cezalandı- rılır. Tahrikçiler ve suç ortakları Madde 34 - 27 nci maddedeki yasağa aykırı hareket edenler toplantı veya yü- rüyüş vukubulmamış veya vukubulmuş olup da ilk emir ve ihtar üzerine dağıtılmış ise, fiil daha ağır bir cezayı gerektiren ayrı bir suç teşkil etmediği takdirde bir yıl altı aydan dört yıla, toplantı ve yürüyüş zorla dağıtılmış ise üç yıldan beş yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılır. SEKİZİNCİ BÖLÜM Çeşitli Hükümler Suçüstü hükümlerinin uygulanması Madde 35 - Bu Kanunda belirtilen suçları işleyenler hakkında yapılacak so- ruşturma ve kovuşturmalar yer ve zaman kayıtlarına bakılmaksızın, 3005 sayılı Meşhut Suçların Muhakeme Usulü Kanununa göre yapılır. Hükümet komiserine verilecek ücret Madde 36 - Hükümet komiserine ve yardımcılarına verilecek ücret, miktarı İçişleri ve Maliye bakanlıklarınca her yıl ortaklşa tespit edilir ve bu ücret İçişleri Bakanlığı bütçesine konacak ödenekten karşılanır. Yönetmelik düzenlenmesi Madde 37 - Düzenleme kurulunun, hükümet komiseri ve yardımcılarının, güven- lik kuvvetlerinin ve görevli askeri birliklerin görev, yetki ve sorumluluklarının uygulanış biçimi ile bu Kanunun 10 ve 18 inci maddelerinde belirtilen hususlar ve Kanunun uygulanmasına ilişkin diğer hususlar Adalet, Milli Savunma ve İçişleri bakanlıklarınca bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren üç ay içinde çıkarılacak ve Resmi Gazetede yayımlanacak bir yönetmelikle düzenlenir. Saklı hükümler Madde 38 - İl İdaresi Kanunu ile diğer kanunlardaki bu Kanun kapsamına giren konularla ilgili yetkiler saklıdır. Kaldırılan hükümler Madde 39 - 10/2/1963 tarih ve 171 sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Hürri- yeti Hakkında Kanun yürürlükten kaldırılmıştır. Geçici Madde 1 - Kanunun 6 ve 26 ncı maddelerine göre yapılacak tespit ve ilan bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren üç ay içinde yapılır. Geçici Madde 2 - Bölge valilikleri kuruluncaya kadar geçecek süre içinde bu Kanun gereğince bölge valilerine tanınmış bulunan erteleme yetkisi İçişleri Ba- kanlığı tarafından kullanılır. Yürürlük Madde 40 - Bu Kanun yayımı tarihinden üç ay sonra yürürlüğe girer. Yürütme Madde 41 - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. Bu kanunun tanımlarında da ifade edildiği gibi "toplantı" tanımı basın açıklamasını karşılıyor. Buna göre bu kanundan sorunuzun cevabını öğrenmeniz mümkün. Belirtildiği gibi; "HAKKIN KULLANIMI Herkes, önceden izin almaksızın Kanun hükümlerine göre silahsız ve saldırısız olarak kanunların suç saymadığı belirli amaçlarla toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkına sahiptir. Toplantı ve gösteri yürüyüşü fiil ehliyetine sahip ve onsekiz yaşını doldurmuş en az yedi kişiden oluşan bir düzenleme kurulu tarafından düzenlenir. " Aslında hergün çevremizde düzenlenen basın toplantılarının çokluğuna bakarsak,bu hakkın kısıtlandığını ve bazı şartların getirildiğini düşünmek pek mantıklı olmaz...[:D] Sevgiler...
Av.Tayfun Eyilik Bu "okul topluluğunuzun" bir basın danışmanı veya halkla ilişkiler uzmanı yok mu ?
Hukuk Forumlarından Seçmeler
  • Clicking Here TLO lookup 
  • 02.05.2025 08:42
  • 2. küçük dairemde kira artış anlaşmazlığı 
  • 29.04.2025 15:42
  • Sözleşmede anarak whatsapp yazışmalarının yasal bildirim kanalı ilan edilmesi. 
  • 29.04.2025 00:17
  • Sözleşmedeki "görüş alınarak" ifadesi, görüşü alınan tarafa eylemi engelleme hakkı verir mi? 
  • 29.04.2025 00:03
  • [Babalık davaları] Evlat edinilen çocukların eski baba adı değişimi hk. 
  • 27.04.2025 11:06


    Yeni Mevzuat

  • KDV Filo Kiralama Şirketleri (Fleetcorp) Borçlarını Devir ALan Varlık Yönetim Şirketleri 

  • Filo Kiralama Şirketlerinin Borçlarının Varlık Yönetim Şirketlerine Devri Halinde KDV 

  • Trafik kazasında kusuru olmayan alkollü sürücüye kasko hasarı ödenir 

  • Keşide tarihinin tahrif edildiği ve ibraz sürelerinin geçtiği çekler Borçlu olunmadığının Tespiti 

  • İkinci Nesil İnternet Sitelerinin Hukuki Statüsü 




  • Diğer Bölümlerimiz +
    Tüm Hukuki NET forumları + Hukuki Portal + Hukuk Haberleri + Sözleşme ve dilekçe örnekleri + Mevzuat ve bilimsel incelemeler + Hukukçu Blogları + Avukat ilanları + Videolar + Linkler + Ansiklopedi ve Sözlük + Arşiv +
    Bugünün tarihi: 03/05/2025 06:12:45