Hukuki.NET


03/05/2025  Eski forum arşivi bölümü

Hukuksal Tartışmalar




 


Forum:
BAŞKANLIK SİSTEMİ
ozcanhukuk İstanbul Hukuk'tan Anayasa Hukuku Hocamız olan TBMM Anayasa Komisyonu Başkanı Prof. Dr. Burhan Kuzu basında çıkan demeçlerinde :" Ne zaman sistem tıkansa başkanlık modeli gündeme geliyor. Tıkanıklık aşılır aşılmaz bu tartışma orada bırakılıyor." diyor. Hatırladığım kadarıyla Burhan Hoca başkanlık sistemi üzerinde önemli çalışmaları bulunan bir bilim adamımız. Esasen bu konu daha önceden rahmetli Turgut Özal ve Süleyman Demirel zamanında da gündeme gelmişti. Burhan Hoca ile aynı paralellikte düşünenlere göre ülkede yönetimde istikrar için en kestirme ve en pratik yol başkanlık sistemine geçmektir. Şu anda uygulanmakta olan parlamenter demokrasi rejiminde yürütme uzvunu teşkil eden siyasal iktidar koalisyon hükümet ise sürekli Meclisin gensoru tehdidi altında kalıyor ve bu tehdit altında güçlü ve istikrarlı bir icra olması mümkün olmuyor.Şu anda olduğu gibi güçlü bir gruba sahip olan siyasal iktidarın karşısında çalışmasını güçleştirecek bir muhalefetten en azından sayısal bakımdan söz etmek mümkün değil fakat bu defa da kuvvetler ayrılığı ilkesi büsbütün kayboluyor,nitekim yasama yani Meclis ile yürütme yani hükümet paralel gidiyor. Düşünün 363 milletvekili ile dev bir gruba sahipsiniz,böyle bir durumda kuvvetler ayrılığından söz edilebilir mi? Bir anlamda Meclis,hükümetin isteği doğrultusunda yasama yapıyor. Yani anlayacağınız parlamenter demokrasinin işlemesi için onsuz olmaz olan kuvvetler ayrılığı ilkesi işletilemiyor,böyle bir durumda yasama ve yürütme birbirine karşı denge ve bağımsızlık oluşturamıyor. Oysa ki olması gereken;Meclis yani yasama organı yasama ile meşgul olmalı, hükümeti ne gensoru ile ne de güvenoyu ile tehdit etmeli. Hükümet de halktan aldığı yetki ile 4 ya da 5 sene sadece yürütme ile meşgul olmalı, ne Meclis'in güvenoyuna ihtiyaç duymalı ne de gensorusuna muhatap olmalı. Süresi içinde hizmete çalışmalı. İşte başkanlık sistemini ortaya atan düşünce çözümü başbakanlığın ve cumhurbaşkanlığının kaldırılması ve yürütmenin başkan tarafından deruhte edilmesinde aramaktadır. Böylelikle Siyasi partiler başkan adaylarını belirler, millet seçimde sadece başkanı seçer, seçilen başkan hükümetini kurar ve süresi içinde ülkeyi idare eder. Bakanlar kurulunu Meclis dışından oluşturur, bakan yaptığı Meclis üyesinin milletvekilliği düşer. Güvenoyu ihtiyacı, gensoru korkusu olmaz. Meclis yasamayla uğraşır milletvekilleri de böylece iş takibinden kurtulur yasa yapmakla meşgul olurlar. Seçilen başkan yürütme yetkisini yönetim süresin sonuna kadar seçtiği Bakanları ile idare eder. Millet beğenirse tekrar seçer, beğenmezse başkasını seçer. Böylece yönetimde istikrar kendiliğinden sağlanmış olur. Başbakanlık-cumhurbaşkanlığı iki başlılığı ortadan kalkar, yürütme yasama ve yargının bağımsızlığı sağlanmış ve kuvvetler ayrılığı gerçekleşmiş olur. Bunu yapabilmek için köklü bir Anayasa değişikliği yapılmalı ve başkanlık sistemine geçmeliyiz. Elbette bu geçiş de Meclis'teki oylamayla değil halkın katılacağı referandum ile gerçekleşebilir. Başkanlık sistemi yönetimde istikrar,güçlü icra ve işlevli bir kuvvetler ayrılığı getirecektir. Ayrıca görev-yetki ve sorumluluk kavramlarındaki yürütme makamlarındaki Başbakan ve Cumhurbaşkanı arasındaki dengesizlik de çözülmüş olacaktır,görev-yetkinin olduğu yerde siyasal sorumluluk bulunacaktır,Türkiye'nin buna da ihtiyacı vardır. Ne dersiniz?
Kaan V. Ben size katılmıyorum.Başkanlık Sisteminin sizin anlattığınız gibi olumlu yanları vardır doğru.Fakat başkanlık sisteminin olumsuz yanlarıda vardır.Başkanlık sistemi sert kuvvetler ayrılığına dayanıyor bildiğiniz üzere,bu da yasama ve yürütme nin kesin ayrılığını doğuruyor.Yürütme yasamadan ayrı olduğu için Başkanlık sistemlerinde Başkanın görevden azli (alınması) söz konusu olamıyor.Başkanlık sistemi geçmişe baktığımızda şuana kadar sadece Amerikada güzel sonuçlar vermiştir.Başkanlık rejimini uygulamaya kalkan diğer ülkelerde ya rejim bir yerde tıkanıp kalmıştır ve ülke bunalıma, kaosa sürüklenmiştir.Bunun sonucunda ya sivil yada askeri darbeler olmuştur.Yada başkanlık rejimini uygulayan ülkenin ekonomisinin mahvolmasına sebep olmuştur. Bunun için ben Türkiye için Başkanlık Rejiminin çokta yaralı olamayacağını düşünüyorum çok riskli olabilir. Diğer yandan şu soru aklımıza gelebilir: Şuan ki sistem ne kadar faydalı, ne kadar başarılı?
Hukuk Forumlarından Seçmeler
  • [Velayet hakkı] Wmic Windows Activation Key and windows 7 ultimate activation tool 
  • 03.05.2025 09:36
  • Clicking Here TLO lookup 
  • 02.05.2025 08:42
  • 2. küçük dairemde kira artış anlaşmazlığı 
  • 29.04.2025 15:42
  • Sözleşmede anarak whatsapp yazışmalarının yasal bildirim kanalı ilan edilmesi. 
  • 29.04.2025 00:17
  • Sözleşmedeki "görüş alınarak" ifadesi, görüşü alınan tarafa eylemi engelleme hakkı verir mi? 
  • 29.04.2025 00:03


    Yeni Mevzuat

  • KDV Filo Kiralama Şirketleri (Fleetcorp) Borçlarını Devir ALan Varlık Yönetim Şirketleri 

  • Filo Kiralama Şirketlerinin Borçlarının Varlık Yönetim Şirketlerine Devri Halinde KDV 

  • Trafik kazasında kusuru olmayan alkollü sürücüye kasko hasarı ödenir 

  • Keşide tarihinin tahrif edildiği ve ibraz sürelerinin geçtiği çekler Borçlu olunmadığının Tespiti 

  • İkinci Nesil İnternet Sitelerinin Hukuki Statüsü 




  • Diğer Bölümlerimiz +
    Tüm Hukuki NET forumları + Hukuki Portal + Hukuk Haberleri + Sözleşme ve dilekçe örnekleri + Mevzuat ve bilimsel incelemeler + Hukukçu Blogları + Avukat ilanları + Videolar + Linkler + Ansiklopedi ve Sözlük + Arşiv +
    Bugünün tarihi: 03/05/2025 21:17:25