avukat62 |
Bu Forum esasen Türkiye'nin idarî yapısı ile alâkalı bir konu olup, Site'de İdare ile ilgili bir Forum başlığı bulunmadığı için burada yazmak mecburiyetinde kaldım.
Bilindiği gibi halen TBMM gündeminde görüşülmekte olan kanun tasarıları ile merkezî idarenin yetkileri mahallî idarelere aktarılmak suretiyle "ademi merkeziyet" güçlendirilmeye çalışılmaktadır.
Ancak, merkezî idarenin en büyük kısmını teşkil eden Maliye teşkilatı ve bu teşkilatın başındaki "Maliye Bakanlığı"nın görevlerine hiç bir müdahalede bulunulmamakda, bu durumda da, mali sahadaki merkezî idarenin alabildiğine devam ettirileceği anlaşılmaktadır.
Gerçekten de, bu gün idare tarafından bir liranın harcanması veya bir personelin atanması ancak ve ancak Maliye Bakanlığı'nın müsadesi ile yapılabilmekte; konu maliyeyi ilgilendirsin veya ilgilendirmesin her hususda Maliye Bakanlığının müsaadesi veya muvafakatı aranmakta; bu durum da, idari işleyişi hantal hale getirmekte yada aksamalara sebebiyet vermektedir.
Maliye Bakanlığı'na verilen bu yetkilerden bir kısmı maliyeyi ya hiç ilgilendirmemekte ya da dolaylı olarak ilgilendirmektedir. Ancak bu yetkiler Maliye Bakanlığı bürokratları tarafından çoğu zaman keyfi olarak kullanılmakta ve bu duruma diğer Bakanlık brokratlarınca sessiz kalınmaktadır.
Meselâ X Bakanlığının kanunla kendisine yüklemiş olduğu görevleri ifa edebilmesi için yapacağı yatırımlarını Maliye Bakanlığı planlamakta, hangi personelden kaç adet ihtiyacı olduğu da yine Maliye Bakanlığı belirlemektedir. Bu misalleri daha çoğaltmak mümkündür.
Konu ile alakalı olarak hukukçu arkadaşlar ve özellikle kamuda görev yapan hukukçu arkadaşlar görüşlerini belirtirlerse memnun olurum. Saygılarımla
DeFacto |